početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

poćetna HSKLA

početna ZBORNIK

početna UHVAĆENA DUGA

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

Kongresi i konferencije

 

 

Dostupni brojevi AlkGlas

Sadržaj dostupnih brojeva AlkGlas

 

 

 

◄ strana 17

Alk. gl. 4 /2012 (196) str. 18,19

Početna ►

GUBITAK, TUGOVANJE I PODRŠKA

Gubitak voljene osobe, tugovanje i podrška

Gubitak

Ono što je u čovjeku koji umre najbolje,

Ostaje u onome koji ga voli.

I tako ostaju zajedno za sva vremena.

Rubrika ,,ln memoriam", ,,Jutarnji list", 14.VI.2004. (preuzeto Arambašić L., 2008.)

lako ne volimo misliti i govoriti o smrti, svjesni smo da je smrt neizbježni i sastavni dio života. Stoga nam je jasno da se prije ili kasnije moramo suočiti s umiranjem bliskih nam osoba ili s vlastitim umiranjem.

Gubitak bliske osobe zahtijeva prilagodbu i promjenu načina života. Gubitak je težak jer ostajemo bez nekoga do koga nam je stalo, nekoga tko nam je važan.

I zbog toga se osjećamo samima, ostavljenima i prepuštenima na milost i nemilost svijeta u kojem živimo. Ponekad se osjećamo i prevarenima, iznevjerenima od strane umrloga, koji je otišao ne brinući se sto će biti s nama jer se nije borio, nije na sebe dovoljno pazio kako bi ostao živ radi nas i za nas.

Gubitkom jedne osobe doživljavamo mnogo gubitaka: “S njim je otišao sav moj svijet”. Gubitkom bracnog partnera izgubili smo seksualnog partnera, zaštitu od nevolja, prijatelja, osobu od povjerenja, osobu s kojom smo donosili odluke, dijelili odgovornost, osobu koja nam je pružala sigurnost, zabavu, društveni status, cjelovit dom, zajedničko roditeljstvo. Nakon gubitka tražimo objašnjenje smisla gubitka, ali i smisao života nakon gubitka. Trazimo razloge zbog kojih bi trebali nastaviti živjeti unatoč gubitku.

U procesu traženja smisla života nakon gubitka tugujući moraju pronaći razlog postojanja na svijetu koji je tako okrutan da im je “uzeo” voljeno biće. Naravno da im se takav svijet čini besmislenim i zbog toga vrlo često zapadaju u ono što Viktor Frankinaziva “egzistencijalnim vakuumom" (prema;  Wheeler, 2001., Arambašić, 2008.).

Istraživači i kliničari ističu da je upravo pronalaženje smisla života važno za uspješnu prilagodbu na gubitak voljenih osoba, odnosno pronalaženje razloga za nastavak smislenog života.

Smisao života se ne može dati nego se mora naći. Ne može se izmisliti nego se mora otkriti.

Tugovanje

“Ne možeš spriječiti da ptice tuge slete na tvoje rame, ali možes spriječiti da se ugnijezde u tvojoj kosi”.

Kineska poslovica

Tugovanje je uobičajen, prirodni proces koji slijedi nakon gubitka. Riječ je o procesu tijekom kojeg moramo pomiriti ono što znamo “glavom” (izgubljenog više nema i više ništa i nikada neće biti kao prije) i doživljaj koji imamo u “duši” i srcu (toje nemoguće, strašno, užasno, bolno, besmisleno, nepravedno...). (Arambašić, L. 2008). Tugovanje je prirodan proces oporavka i prihvaćanje gubitka.

Većini ljudi ne treba pomoć stručnjaka, već im je dovoljna podrška okoline. Manji broj ljudi traži stručnu podršku koja omogućuje lakši i brzi prolazak kroz tugovanje, dok još manji broj ljudi treba psihoterapiju zbog otežanog tugovanja, no to ne znači da su psihički bolesni.

Brzina i ishod procesa tugovanja ovise o nekoliko činitelja:

1. Tko je umro (Jačina i vrsta emocionalne veze s pokojnikom) - jačina povezanosti s umrlom osobom je u značajnoj vezi s težinom i duljinom procesa prilagodbe na gubitak.

2. Kako je netko umro (okolnosti) - proces tugovanja je teži i dugotrajniji kod neočekivanih smrti i onih koje uključuju nasilje.

3. Osobni činitelji (osobine ličnosti, raniji gubici) - tjelesno i psihičko zdravlje prije i neposredno nakon gubitka utječe na to kako će prolaziti proces tugovanja.

4. Drustveni i vanjski činiteiji (socijalna podrška i rituali) - ljudi očekuju bolju podršku od onih koji su doživjeli sličan gubitak i očekuju da će ih takve osobe više razumjeti.

"Proces tugovanja završava tako da se s radosću možemo sjećati na sve sto smo imali, kad taj process vodimo tako da osvijestimo da je to veliko bogatstvo koje nam nitko ne može oduzeti i da ono postaje trajno u vremenu. To si možemo uništiti ako više žalimo sebe, a manje cijenimo tu Ijepotu koju smo imali",

Mirjana Krizmanić.

Podrska

Nakon gubitka, tugujućima je potrebna podrška, vrijeme, strpljenje, osjećaj da ih drugi razumiju i uvažavaju u njihovom načinu i duljini trajanja oporavka.

Vecina ljudi iziđe iz procesa tugovanja bez većih posljedica, ali im zato treba podrška okoline.

Željka Radošević, Split

OBITELJSKO SAVJETOVALIŠTE

 Razgovarati, prastati, moliti

Za razgovor treba vremena. Treba znati »gubiti vrijeme« na brbljanje o svemu i svačemu, treba biti na raspolaganju bračnom drugu, Najdubiji razgovori često dolaze nepredvidivo, kroz nevezano brbljanje, jer smo uzeli vremena i »pripitomili« se jedno drugom istinskim slušanjem. »Kad god k meni dođu zaručnici«, piše nam jedan svečenik, »dajem im u zalog tri riječi; razgovarati, praštati, moliti.« Toje program bračnog života sažet u tri riječi koje su poput tri stupa ljubavi. Tri riječi koje nam pomažu da ispitamo sami sebe I da vidimo na čemu smo: što je s našom međusobnom komunikacijom? Ima li nešto što treba oprostiti? Je li molitva u sredistu naseg života?

Razgovarati. Svi znamo da se može razgovarati i pritom ništa ne reći i da se komunikacija među supružnicima ne mjeri brojem razmijenjenih riječi. O tome svjedoče parovi kod kojih jedan od supružnika više ne može govoriti zbog bolesti ili nesreće, a koji ipak duboko komuniciraju. Da bi riječ bila u službi ljubavi, najprije treba slušati. »Mnogi se parovi žale na nedostatak razgovora, ali ih je malo koji se žale zbog. premalo slušanja. A upravo nedostatak slušanja uništava razgovor: tek što je jedan otvorio usta, drugi - vec znajući sto će čuti - postane zlovoljan prije nego što je ovaj dovršio rečenicu. Onda se traži druga tema razgovora, pa treća, itd., sve dok više ništa ne ostane. Zapada se u anonimnost i mučnu tišinu koje nemaju veze sa srcem koje sluša. Ako uzmemo vremena da “okusimo” međusobnu nazočnost, moći ćemo naći riječ ljubavi, a onda i porazgovarati o nekoj možda teškoj temi, koja će biti prihvatljiva jer je ljubav nosi. I tako ćemo se ponovno naći.«

Za razgovor treba vremena. Treba znati »gubiti vrijeme« na brbljanje o svemu i svačemu, treba biti na raspolaganju bračnom drugu. Najdubiji razgovori često dolaze nepredvidivo, kroz nevezano brbljanje, jer smo uzeli vremena i »pripitomili« se jedno drugom istinskim slušanjem.

Praštati. Na brak se može primijeniti ono što Jean Vanier kaže o zajednici općenito: »Ako netko ulazi u zajednicu a ne zna da se u nju ulazi da bi se naučilo praštati i primati oproštenje sedamdeset puta sedam puta, brzo će se razočarati«. Do mnogih rastava braka dolazi vjerojatno zato što većina zaručnika nije uopće shvatila da je brak mjesto gdje treba najviše praštati i primati oproštenje. Mnogi zamišljaju da »ljubav znači da nikada ne treba reći 'zao mi je'«. Kad dođe do toga da supružnici povrijede jedno drugo, a to će se dogoditi prije ili poslije upravo zato što se ljube i zato što ljubav čini ranjivim - oni započnu s time da se prave kao da se ništa nije dogodilo, a završe s time da misle da više nema ljubavi.

Praštanje nije neuspjeh ljubavi nego upravo obrnuto: onoje znak istinske ljubavi. Promatrajući stari bračni par kako šeće ruku pod ruku, jedan se svečenik divio: »Ljubav koja tako traje podrazumijeva stotine I stotine razmijenjenih oprosta!«

Moliti. Muž i žena (od pedesetak godina) jednog su dana dobili savjet: »Svake večeri bez iznimke, držeći se za ruke, izmolite zajedno jedan Očenaš i jednu Zdravomariju, te tako prikazite Bogu svoj dan i svoju noć«. Iako malo skeptičan zbog tako jednostavnog zahtjeva, muž je ipak prihvatio moliti sa svojom ženom na taj način. Nekoliko godina poslije svjedoči: »Naš je brak preobražen, uglavnom zahvaljujući tom kratkom vremenu koje smo zajedno vjerno provodili pred Bogom i posvećivali njemu. Jednostavnost koja sada obilježava naš bračni život posljedica je tog predanja u Božje ruke«.

Mnogi bračni parovi ne uspijevaju zajedno moliti jer se odlučuju na nešto što je dugoročno neizvedivo. Za postojanu zajedničku molitvu ne treba tražiti komplicirane stvari. što je jednostavnije od jednog Očenasa i jedne Zdravomarije? To je gotovo ništa, a mijenja sve. To »gotovo ništa« je poput onih pet hijebova i dvije ribe iz Evanđelja; Gospodin ih beskrajno umnožava.

Christine Ponsard (preuzeto iz knjige "Vjera u obiteiji"- Verbum)

Skinuto sa stranica Caritasa Zagrebačke nadbiskupije

IZDAVAČI / NAKLADNICI:

Adresa uredništva: Klinika za psihijatriju kliničke bolnice "Sestre molosrdnice". Vinogradska 29, 10000 ZAGREB, tel 01/378-77-54

web: http://www.hskla.hr, http://www.hskla.hr/ag/

Glavna i odgovorna urednica: Vesna Golik-Gruber, e-mail: vgolikgruber@yahoo.com

Zamjenik glavnog urednika:  Zoran Zoričić

Za Internet izdanje prilagodio:  Juraj Cesarec, e-mail: dusicaizvor@net.hr

Urednički odbor: D. Cesarec, Š. Bedeniković, S. Jelić, E. Kovačević, V. Majdek, K. Radat, D. Vodopivec, V. F. Augustič, Ž. Štimac, A. Jacoub

Vanjski suradnici: T. Bakula-Vlaisavljević, E. N. Gruber, S. Jurčević. S. Karlović, M. Pakasin,  R. Sanjković, M. Turk-Kuči, D. Wölfl, D. Vragović, M. Zec-Miović, Z. Žagi

Tehnicki urednik: Robert Gruber

Suradnja se ne honorira. Prilozi se ne vraćaju.

Izlazi mjesečno. Pretplata se uplaćuje na žiro račun 2340009-1100137559 poziv na broj 1222147, s naznakom

 "Zajednica KLA, za Alkoholoski glasnik".

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES