početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

poćetna HSKLA

početna ZBORNIK

početna UHVAĆENA DUGA

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

Kongresi i konferencije

 

 

Dostupni brojevi AlkGlas

Sadržaj dostupnih brojeva AlkGlas

 

 

 

◄ strana 1

Alk. gl. 11 /2009 (173) str. 3-6

strana 7 ►

FACEBOOK-INICIJATIVA

Pokretanje inicijative o opasnosti reklamiranja piva u medijima putem internetske socijalne mreže Facebook

U povijesti medijskog oglašavanja izrazito su se snažno nametnuli proizvođači alkoholnih pića. Pivo je alkoholno piće koje je zbog svoje sveprisutnosti u društvu steklo kultnu etiketu najpoželjnijeg i zdravstveno najprihvatljivijeg alkoholnog pića.

Deklarirano kao prehrambeni proizvod, pivo je steklo značajnu komponentu društvene korisnosti, dok je objektivno riječ o alkoholnom piću koje za sobom nosi mnoge štetne posljedice po zdravlje i okolinu (obitelji, radna okolina). Osobito je to postalo rizično za mlađu populaciju, prema kojoj se industrija piva sve više usmjerava putem reklama. U ovom članku fokusirat ću se najviše na područje Hrvatske.

Tehnološkim razvojem računala neminovno se razvio i internet kao suvremeno vrelo informacija, ali i međuljudske komunikacije. U početku razvojem web stranica, tražilica (Google), zatim E-mail servisima, sustavima za direktnu komunikaciju (chat), internetsku telefoniju (Skype) te naposljetku socijalnim medijima od kojih je najznačajniji Facebook.

Reklama koje prikazuje popularnog nogometaša, što samo ilustrira koliko se pivarska industrija involvirala u sport i potiče masovnu potrošnju.

Socijalni mediji, kako se službeno kategoriziraju, predstavljaju alat, odnosno medij u obliku web stranica na računalu koji služi za socijalizaciju među korisnicima, ali ponajviše proizvođača, tvrtki, javnih osoba s korisnicima u svrhu bolje povezanosti. Facebook je trenutno najpopularniji i najmasovniji socijalni medij u svijetu suvremenih internetskih tehnologija. Fascinantno je da Facebook trenutno broji više od 300 milijuna aktivnih korisnika iz cijelog svijeta. Cjelokupnu statistiku korištenja Facebook-a možete pročitati putem internetskog linka:

http://www.facebook.com/press/info.php?statistics

Facebook kao socijalna mreža ponajviše okuplja mlađu populaciju, iako je i zavidni broj korisnika neovisno o dobnoj starosti. Taj popularni medij postao je idealna podloga za poticanje raznih promocija i aktivnosti od strane proizvođača, tvrtki i korporacija, javnih osoba iz raznih miljea, profitnih i neprofitnih organizacija.

Uz snažne reklamne kampanje putem televizije, radijskih i statičkih medija (plakati i tiskana izdanja), internet je također, osobito Facebook, postao izvor aktivnog oglašavanja, kreiranjem stranica proizvođača u obliku „fan“ stranica ili grupa putem kojih se provodi snažnija komunikacija na relaciji proizvođač – potrošač. Valja spomenuti i velik broj grupa ili stranica koje su kreirali sami korisnici, a među kojima je, s obzirom na temu ovog članka, zabrinjavajući broj onih koji favoriziraju pijenje.

U kolikoj se mjeri neki proizvođač reklamira putem uobičajenih medija, na isti način se već uvelike promovira i putem Facebook-a u još aktivnijoj interakciji s potrošačima i potencijalnim konzumentima. Jedan od primjera je Coca Cola, koja ima svoju službenu stranicu na Facebooku i koja trenutno broji više od 3 milijuna članova (favorita). Ukoliko „prosurfate“ na Facebookovoj tražilici, lako ćete pronaći spomenutu stranicu.

----: O :----

Inicijativa za zabranu oglašavanja piva u medijima na Facebook-u

Internet link na Facebook stranicu inicijative:

http://www.facebook.com/ajacoub?ref=profile#/group.php?gid=159106102951&ref=mf

Reklama pivarskog giganta Heineken koja svojim naslovom u prijevodu „Ovo je dan za igru“, očito potencira konzumaciju piva maloljetnoj populaciju, budući je za promidžbu korištena igrača konzola koju djeca i mladi najčešće koriste za igranje video igrica. Sramotno je i u podnožju sadržaj teksta prevedeno „Dodaj dvije nove mogućnosti svojem upravljaču“.

ako stranica inicijative na Facebooku trenutno broji malo članova, tendencija je da se postupno ta mreža širi, komunikacijom među individualcima ili grupacijama te interesnim skupinama koje bi takvu inicijativu podržale. Kako svaka inicijativa, osobito ona koja je usmjerena na velike industrijske lobije, uz veliki napor i strpljenje dolazi prilično sporo do izražaja, smatram da se inovativnim metodama, u ovom slučaju korištenjem Facebooka, može uz upornost i strpljenje postići pozitivan rezultat.

Proizvođači piva u nas sve utjecajnije zauzimaju medijski prostor, osobito u sve agresivnijem pristupu prema potrošačkom društvu, a u svrhu sve većeg profita, čime se još više omasovljuje potrošačko društvo, a alkohol se prihvaća sve više kao značajan element u društvu.

Najveći problem je u tome što proizvođači piva putem brojnih reklama ili atraktivnim nagradnim igrama potiču na sve veću potrošnju piva, a ako obratimo pažnju na sadržaj u spornim reklamama, jasno je da su one osobito štetne za maloljetnu populaciju koja je izložena tome kao značajnom elementu pripadnosti suvremenoj sociokulturi.

Alkoholizam postaje sve veći problem u našoj sredini. Umjesto da se potiču medijske kampanje koje bi podizale svjesnost o ozbiljnoj štetnosti alkohola, koji je najčešći uzrok devastacije obiteljskih i radnih sredina, ovako se sve više prikazuje društvena korisnost i jedina istinska zabava i relaksacija.

Po uzoru na neke zemlje Europske Unije, ali i svijeta, što će biti opisano u daljnjem tekstu pod podnaslovom „Primjer restrikcije oglašavanja alkoholnih pića u nekim zemljama Europe i svijeta“, valja biti uporan i raditi na okupljanju utjecajnih komponenti u društvu da se takvi ili slični zakoni usvoje i kod nas, a u svrhu reduciranja toliko štetne medijske pivarske kampanje.

Nemojmo dozvoliti da se u ime profita razvija nacija alkoholičara, još veća nego što već jest, prema zabrinjavajućim podatacima o stanju u Hrvatskoj.

Ovo nije poziv na diskriminaciju ili prohibiciju, ali određenim bi se mjerama, koje bi provele nadležne institucije, mogli primijeniti zakoni kako je ranije navedeno, čime bi se reducirala masovna potrošnja i umanjio štetan utjecaj na društvo, osobito mlađu populaciju.

----: O :----

RESTRIKCIJA OGLAŠAVANJA ALKOHOLNIH PIĆA

Primjer restrikcije oglašavanja alkoholnih pića u nekim zemljama Europe i svijeta

Tijekom vremena neke su zemlje Europske Unije, ali i u svijetu uvele određene restrikcije u oglašavanju alkoholnih pića. Putem web stranice “Federal Trade Commission” na adresi

http://www.ftc.gov/reports/ alcohol/appendixi.shtm

može se u dijelu vezanom za oglašavanje alkohola u medijima pratiti cjeloviti sadržaj kao i drugi članci, ali ukratko prenosim:

Pod sloganom „Započni razgovarati prije nego počnu piti“ što je i prijevod teksta na ovoj reklami anti-alkoholne kampanje američke institucije SAMHSA, institucije američke vladine organizacije, prikazuje problem s kojim se sve više suočava američko društvo gdje konzumenti alkohola sve češće postaju djeca u ranoj dobi, u ovome slučaju već i sa 14 godina.

- Francuska je zabranila sponzoriranje sportskih događanja od strane proizvođača alkoholnih pića. Zabranila je reklamiranje alkohola putem televizijskog oglašavanja, uvela određene restrikcije u oglašavanju putem radija i tiskanih oglasa (časopisi i plakati na javnim površinama).

- Nordijske zemlje zabranile su javno oglašavanje svih alkoholnih pića koja sadrže više od 2,5% alkohola, primjerice u Norveškoj, a u Švedskoj alkoholnih pića s više od 3,5% alkohola. Danska je zabranila oglašavanje putem televizije i radija za alkoholna pića koja sadrže više od 2,8% alkohola, a Finska je zabranila uz razne mjere, oglašavanje na televiziji i radiju prije 21 sat.

- Italija je uvela restrikciju oglašavanja alkoholnih pića prije 20 sati, Portugal prije 22 sata, a Španjolska prije 21.30 sati.

- Grčka je limitirala oglašavnje određenih brendova u određene dane, na televiziji i radiju.

- Irska je limitirala oglašavanje alkoholnih pića prije sportskih prijenosa, odnosno sportskih programa (što dakako nije slučaj kod nas op. a.).

U SAD-u su također u nekim državama uvedene zabrane reklamiranja piva prije i za vrijeme sportskih događaja kao i sponzoriranja sportskih timova i stadiona od strane pivarske industrije

- Velika Britanija je pak zabranila reklame za alkoholna pića na televiziji koje su određenim porukama usmjerene na mlađu populaciju (osobito onu ispod 18 godina), a ograničila je dobnu granicu osoba koje reklamiraju proizvod na starije od 25 godina.

- Kanada je po uzoru na Europsku Uniju primjenila zakonske norme o zabrani oglašavanja alkoholnih pića koje je izravno usmjereno na mlađu populaciju putem televizije, odnosno na one reklame koje asociraju alkohol s mlađom populacijom u bilo kojem obliku.

Izvor putem Internet linka:

http://www.ftc.gov/reports/alcohol/appendixi.shtm

Zanimljivo je i pohvalno da su tijekom ove godine Britansko udruženje zdravstvenih djelatnika (British Medical Association), osobito liječnici, podnijeli zahtjev za potpunom zabranom reklamiranja alkoholnih pića, poradi velikog problema s alkoholizmom s kojim se suočava Velika Britanija.

Cijeli članak možete pročitati na Internet adresi:

http:// www.foxnews.com/story/0,2933,548040,00.html

Također je pohvalno što je u nekim europskim zemljama, osobito Skandinavskim, zabranjeno isticanje alkoholnih pića putem reklama u krugu bolnica, pored institucija gdje se liječe alkoholičari ili klubova liječenih alkoholičara, u krugovima škola i fakulteta. Tu su također i druge regulative poput visoke stope oporezivanja, reduciranja vremena za konzumaciju alkoholnih pića u objektima uslužnih djelatnosti i sl.

Takva regulativa itekako bi pripomogla kad bi se počela primjenjivati u nas, gdje se na vrlo neodređen i pomalo podrugljiv način neke kompanije pivarske industrije i trgovačkih lanaca ističu etičkim pristupom o štetnosti alkohola u društvu, posebice među mlađom populacijom, a nije se konkretno postiglo ništa, jer nikakvi konkretni koraci nisu poduzeti.

Pivo se i dalje reklamira na jednako agresivan način kao i ranije, ističe se važnost za socijalizaciju i korisnost pripadnosti društvu, a količinski se ističe u tolikoj mjeri da to graniči sa zdravim razumom. Takve reklame osobito se vežu uz neke sportske događaje, osobito toliko popularan nogomet koji je više postao sinonim dobre zabave uz ispijanje neograničenih količina piva i izgubio svoju svrhovitost, a to je sport kao takav.

Reklama anti-alkoholne kampanje službenog savjetodavnog tijela za nadzor alkohola Novog Zelanda (ALAC) s vizualnom porukom popraćenom tekstom u prijevodu „Da li je prošla noć stvarno bila vrijedna toga?“

Koliko mi je poznato, uz sport bi trebalo promovirati zdrave namirnice i bezalkoholne zdrave napitke, a ne alkohol koji je štetna komponenta za zdravlje. U tom smislu štetnost je još veća jer i sami sportaši sudjeluju u promociji alkohola u reklamama, a da ne izostavim šokantan primjer nedavno reklamiranog piva jednog domaćeg proizvođača u okviru sheme vremenske prognoze na državnoj televiziji.

„Zagrebačka pivovara“ i „NTL“ grupacija na neki način žele opravdati svoj marketinški nastup tobožnjom etičnošću, brigom o štetnosti za mlade. To je samo još jedan presedan, odnosno samoisticanje poradi veće popularizacije, a zapravo se potiče veća konzumacija izrazito atraktivnim reklama (odnosi se na sve proizvođače piva). Za više informacija o ovoj inicijativi pročitajte putem Internet linka na članak:

http://www. liderpress.hr/default.aspx?sid=85476

Zanimljiv je slučaj antialkoholičarske reklame pivarskog giganta „Heinekena“ o opasnosti konzumacije alkohola, gdje se brend na jedan iskrivljen način ističe svojom značajnošću, dok isti s druge strane vrvi poticajnim reklamama za što većom konzumacijom svojeg proizvoda, a čemu svjedoče brojne reklame koje susrećemo i u domaćim televizijskim reklamnim blokovima. Spornu antialkoholičarsku reklamu možete pogledati na Youtube-u putem linka:

http://www. youtube.com/watch?v=_ONk5yOpIJ4

Ovim člankom želim ukazati na problematiku medijskog oglašavanja alkoholnih napitaka, u ovom slučaju piva, te potaknuti da se zajednički u okviru samog HSKLA kao i KLA u Hrvatskoj potakne inicijativa za pokretanjem javnog apela odgovornim institucijama, pa i samim proizvođačima piva koji promoviraju etičnost i brigu za društvo, da odvoje dio svojeg profita za pomoć institucijama koje se aktivno bave liječenjem alkoholičara i tako pomažu u razvoju zdrave obiteljske, radne sredine i društva u kojem živimo, kao i klubovima liječenih alkoholičara koji bi time mogli još poticajnije i aktivnije djelovati na pokretanju više aktivnosti i inicijativa.

Još jednom zahvaljujem prim. mr. sc. Vesni Golik- Gruber na sugestijama i asistenciji u pisanju materijala za ovaj članak, kao i doc. dr. sc. Zoranu Zoričiću koji je također podržao inicijativu o integraciji aktivnosti HSKLA i KLA na interenetu, osobito Facebooku.

Amin Jacoub, KLA “Remetinec Gaj”

----: O :----

◄ strana 1

Alk. gl. 11 /2007 (173) str. 3-6

strana 7 ►

IZDAVAČI / NAKLADNICI:

Adresa uredništva: Klinika za psihijatriju kliničke bolnice "Sestre molosrdnice". Vinogradska 29, 10000 ZAGREB, tel 01/378-77-54

web: http://www.hskla.hr, http://www.hskla.hr/ag/

Glavna i odgovorna urednica: Vesna Golik-Gruber, e-mail: vgolikgruber@yahoo.com

Zamjenik glavnog urednika:  Zoran Zoričić

Za Internet izdanje prilagodio:  Juraj Cesarec, e-mail: dusicaizvor@net.hr

Urednički odbor: D. Cesarec, Š. Bedeniković, S. Jelić, E. Kovačević, V. Majdek, K. Radat, D. Vodopivec, V. F. Augustič, Ž. Štimac, A. Jacoub

Vanjski suradnici: T. Bakula-Vlaisavljević, E. N. Gruber, S. Jurčević. S. Karlović, M. Pakasin,  R. Sanjković, M. Turk-Kuči, D. Wölfl, D. Vragović, M. Zec-Miović, Z. Žagi

Tehnicki urednik: Robert Gruber

Suradnja se ne honorira. Prilozi se ne vraćaju.

Izlazi mjesečno. Pretplata se uplaćuje na žiro račun 2340009-1100137559 poziv na broj 1222147, s naznakom

 "Zajednica KLA, za Alkoholoski glasnik".

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES