početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

poćetna HSKLA

početna ZBORNIK

početna UHVAĆENA DUGA

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

Kongresi i konferencije

 

 

Dostupni brojevi AlkGlas

Sadržaj dostupnih brojeva AlkGlas

 

 

 

◄ strana 16

Alk. gl. 3 /2009 (165) str. 17-19

početna ►

PSIHOLOŠKA TEMA

Uživajmo u svakodnevnom životu

Ne možemo birati vrijeme u kojem smo rođeni, ali možemo birati sebe u tom vremenu

Jeste li se ikada zapitali koliko stvarno uživate u svom životu? Vjerujete li uopće da je to moguće ili možda imate osjećaj da je život kojim sada živite najbolje što možete postići?

Kad dobro razmislimo, negdje duboko, većina će osjetiti da je moguć mnogo ljepši život. Nekad je to posljedica uočavanja drugačijeg života drugih koji su nam uzor ili proizvod naše mašte, potkrepljene pročitanim knjigama, odgledanim filmovima ili jednostavno još neostvareni snovi. Naši osjećaji nas vuku i tjeraju prema ostvarenju naših potencijala. No to nije jednostavan proces. Čak i ako smo svjesni tog poziva, često ga odgađamo ili gušimo nerijetko iz straha. Mnogo je stvari u životu koje će proći pored nas samo jednom, stoga trebamo uzeti vrijeme i uživati u njima dok ih imamo.

Većina života nije neki veliki, radosni događaj. Glavnina života je prilično obična. Tu su ponedjeljak, utorak, srijeda, četvrtak, petak, subota, nedjelja, pa opet ponedjeljak ...i tako iznova. Uživanje u svakodnevnom životu ne temelji se samo na emocijama, događajima ili stvarima. Svi mi imamo odgovornosti i obaveze koje treba izvršiti. Stoga kada kažem da uživamo svoje živote, ne govorim o tome da se zabavljamo od jutra do mraka ili da činimo što nas je volja cijelo vrijeme. Svakodnevni život je odlazak na posao, vožnja u prometu, dolazak kući, bacanje smeća, plaćanje računa. To je ustajanje, kuhanje, čišćenje, mijenjanje posteljine, učenje djece... I to je običan, svakodnevni život u kojem trebamo znati uživati. Da, život je ispunjen teškoćama i razočaranjima, ali moramo se znati nositi sa stvarima za koje ljudi često misle da su monotone i frustrirajuće. To su situacije kada smo uzrujani - na putu su nam događaji i stvari koje iscrpljuju našu radost . No trebamo pronaći način kako i tada ostati radostan.

Postoje, dakako, različite mogućnosti i svatko bira one za koje misli da će mu u danom trenutku najbolje pomoći. Kako bimo zaboravili neispunjenost i nezadovoljstvo, koristimo različite načine kojima pokušavamo odvratiti pažnju od problema koji nam stvara nelagodu. To mogu biti uobičajene „ovisnosti“, ali i najrazličitije aktivnosti, bilo kakvih sporednih stvari, koje nas ne ispunjavaju istinski, ali nam omogućuju da ispunimo vrijeme. Što je s tobom? Što upravo sad prolazi kraj tebe, a što više nikada nećeš moći vratiti natrag?

Nemoj propustiti veselje koje možeš imati!

Da bismo uživali u životu, treba naučiti prvo promijeniti nešto u svom životu. Jedna od važnih odluka je naučiti kako ljudima reći ne. Postepeno čovjek shvati da ne postoji način da svakome učini sve ono što netko od nas traži, a da pri tom ostane zadovoljan i ispravan. To je često previše stresno i zamorno. Teško je uvijek pogoditi što u tom času osoba kojoj hoćeš ugoditi želi, možda puno daješ, a onaj na drugoj strani tvoj trud ne prepozna ili čak krivo shvati te postigneš suprotno.

Uz to, dobro je utvrditi što, često neprimjetno, krade našu radost. Vjerojatno su najveći kradljivci radosti stalni osjećaj umora, iscrpljenosti, muke... Ovo možemo savladati ili bar većim dijelom riješiti ako napravimo bolji izbor nekih naših životnih navika. Možemo izabrati bolje jesti, piti odgovarajuće količine vode, vježbati, šetati, plesati, imati pravi odmor svaku noć. Ovi savjeti mogu zvučati nevažni, ali njihov učinak je velik.

Ako se vi i ja osjećamo fizički loše, to stvarno utječe na stupanj naše radosti. Osobe smo koje imaju dušu i tijelo. I ako je jedan dio našeg bića zanemaren, cijeli organizam pati.

Kad se ne osjećamo dobro, skloni smo privremeno pobjeći od stvarnosti. Za to koristimo navike uz koje smo emocionalno vezani, one nam omogućuju da odvratimo pažnju - one su privremeni bijeg od unutarnje napetosti, prilika da na trenutak zaboravimo svoj život. To su aktivnosti koje nas ili prenose u neki drugačiji svijet - televizija, čitanje pa i opojne droge, ili one koje nam omogućuju da zaposlimo um i suzimo fokus na emocionalno neutralne ili ugodne stvari koje nas ne opterećuju (rad na kompjuteru, čišćenje kuće i slično). Ponekad se i u vezi takvih navika zavaravamo slično kao i kad se radi o ovisnostima: mislimo nešto kao “Još danas ću malo... a od sutra posvećujem više vremena važnijim stvarima!” No to je obično zavaravanje i nije ni izdaleka tako lako provesti.

Što bi se dogodilo kad bi umjesto korištenja takvih aktivnosti ostali sa svojim osjećajima? Možda bismo postali svjesni nervoze, straha, a možda i emocionalne tuposti i praznine. Biti sami sa sobom, stvarno osjećati sadašnji trenutak, dovodi nas u vezu s osjećajima koje potiskujemo. Zbog toga mnogi ljudi imaju potrebu stalno imati uključen televizor ili radio, koji zapošljavaju svaki slobodni trenutak koji bi njihova svijest inače uhvatila, ili živjeti u budućnosti, planirajući buduća zadovoljstva. Česti su savjeti o tome da budemo prisutni u sadašnjem trenutku, no njih nije ni izdaleka tako lako primijeniti. Kad to pokušaju, mnogi ljudi vrlo brzo osjete nelagodu i potrebu da si nastave odvraćati pažnju. Svaka navika rezultat je nastojanja našeg mozga da što više često ponavljanih aktivnosti pretvori u rutinu i automatizam. Što se neko ponašanje češće ponavlja, to jače neuronske veze stvaraju u mozgu koje omogućuju da to ponašanje postane automatizirano. Zbog toga naviku nije lako odmah promijeniti. Potrebno je određeno vrijeme ulaganja svjesnog truda da se ostvari promjena.

Što više radite na prihvaćanju svojih osjećaja , to vam je dostupniji puniji, bogatiji raspon emocionalnog doživljaja u svakom trenutku života. Uz to može biti potrebno uložiti malo svjesnog truda i vremena u rastvaranju starih navika i stvaranju novih - primjerice, navike da se umirimo i oslušnemo što se događa u nama u trenucima kad bi inače pribjegli nekom od načina odvraćanja pažnje. S vremenom, uživanje u sadašnjem trenutku postaje sve prirodnije i lakše, bez borbe protiv osjećaja koje potiskujemo. Usput možemo uštedjeti na stvarima koje bismo inače gomilali i skupim zamjenama za ljubav i radost, za kojima više nemamo potrebu.

Pokušajte se riješiti zabrinutosti za budućnost ili prošlost. Ni jedna vam ne donosi nikakvo dobro. Svoj život zarobljavate negativnim mislima i energiju trošite na ono loše što bi moglo ili je moglo biti. Pokušajte se orijentirati na sadašnji trenutak i živjeti život bez zabrinutosti. Sve što imate je ovo sada. Prošlost je prošla i neće se vratiti, budućnost je nesigurna, usredotočite se na sadašnjost.

Kako ukratko sažeti sve gore navedeno? Citirat ću meni dragog pisca, Milana Kunderu, koji u jednom svom djelu („Šala“) kaže: Sve je u tome da čovjek bude onakav kakav jest, da se ne stidi željeti ono što želi, čeznuti za onim za čim čezne. Ljudi su obično robovi propisa. Netko im je rekao da moraju biti takvi i oni nastoje biti takvi i obično do smrti ne znaju što su bili. Na taj način postaju nitko i ništa, djeluju podvojeno, nejasno, zbunjeno. Čovjek prije svega mora imati hrabrosti da bude ono što jest.

Sadašnjost je izvjesna, ali je budućnost neizvjesna. Sutra, sutra, uvijek sutra i tako protekne život. Previše je kasno živjeti sutra, živi još danas!

Pripremila: prim.dr.sc.Mirjana Marković-Glamočak, dr.med.

----: O :----

POEZIJA

ODLAZAK OD ZLA

Uz tihu kletvu jurim kroz grad

Stari kaput na ramenima normalna stvar

Novine u ruci, jučerašnji broj

Ne izgledam lijepo

Briga me za to.

Zalazim u svaku birtiju

I tamo trgnem vino ili rakiju

Onda opet žurim da ne zakasnim

U drugu birtiju da popijem

Vino ili rakiju.

A sada prošlost je to,

Jer od svega toga počelo je sve

Naopako i zlo.

Sada opet jurim kroz grad

Prolazim pokraj birtije

nema više vina ili rakije.

Nego jurim da stignem

U KLA Stubica klub

I da pozdravim

Svoj cijenjeni skup.

Gdje se osjećam da nisam sam,

Već veseo i radostan.

Antun Turčin, KLA Stubica, Donja Stubica

----: O :----

POBJEDA

Kao slijepac kad progleda,

kao izgubljen što nađe put,

kao ranjena ptica kad poleti,

tako i ja

progledao sam,

pronašao pravi put

i poletio u pobjede nove.

Za sebe i za sve koji su bili uz mene.

Na ovaj dan, desetu godinu prije,

netko pružio mi je ruku

i je otvorio sam dušu

i nestajali su glasovi

koji su željeli natrag da me vuku.

I svako večer molim se Bogu

za snagu, za bistri dan...

Ponos na licu djece moje

podsjeća me da to više nije samo san.

I više na osjećam prazninu, umjesto pića

sad snaga i nada moj život su cijeli.

I nikad odustat neću jer znam

da pobjeda je najveća kad se podijeli.

Prihvaćajući....nadajući....

I tebe čeka pružena ruka.

Josip Forauer, KLA Nada, Kotoriba

----: O :----

PRENESENO S INTERNETA

Kako smanjiti stres?!

Osjećate li svakodnevni stres? Previše stvari morate obaviti, a imate premalo vremena? Čini vam se da biste mogli eksplodirati?

Možda se čini nemogućim, ali možete naučiti živjeti bez stresa jednostavno slušajući se. Ne slušajući, nego slušajući sebe. Slušajte kakve zahtjeve stavljate pred sebe i što je važnije slušajte način na koji ih govorite.

Većina ljudi uopće ne polaže nikakvu pažnju na način razgovora sa samima sobom. Prema drugima su ljubazni, a prema sebi se ponašaju kao zapovjednici. To je zbog toga što nam nikad nitko nije ukazao na važnost razgovora sa samima sobom, te koliko on utječe na naše zadovoljstvo, ali i razinu stresa u životu. Doslovno možete potpuno eliminirati stres, promije-nite li način na koji razgovarate sa sobom.

Vjerojatno kao i većina drugih ljudi sebi ste postavili previše zahtjeva, a postavljajući zahtjeve i sami sebi stavljate pritisak njihovog ostvarenja što direktno vodi do stresa.

Kada ponovno sami sebi postavite neki zahtjev, nakon njega postavite i rečenicu „što ako ne?“. Na taj način ćete uvidjeti da se ništa strašno neće dogoditi ako i ne ispunite taj zadatak. Često će odgovor na takvo pitanje biti samo: „to bi bila katastrofa“. Zbog čega? Ne razradite li odgovor on će u vama proizvesti još više stresa.

Morali biste iz svoje glave potpuno izbaciti izjave tipa - moram. Njih zamijenite s – trebam ili želim.

Nakon toga, ako nešto ne bude išlo prema vašim željama, zamijenite misao – katastrofa u jednostavno – nije dobro. Jer svaku katastrofu ćete teško podnijeti, a kada nešto nije dobro, to se može riješiti.

Što ako danas ne stignete u banku? Što ako zakasnite 5 minuta po dijete? Naravno da to nije nešto što biste željeli, možda će to i imati posljedice koje neće biti dobre, ali hoće li proizvesti zaista katastrofu koju nećete moći podnijeti?!

Zapamtite da se katastrofalne stvari neće do-goditi samo zbog toga što niste stigli napraviti sve što ste željeli. Katastrofe se najčešće dešavaju zbog više sile, a na nju ne možete utjecati.

Često stres uzrokuje i rečenica „ne mogu to podnijeti… to je..“. Možda vam se neće sviđati rezultati ako stvari ne krenu po vašim

željama, ali vjerujte, možete to podnijeti.

Za promjenu razgovora sa samima sobom trebat će vam dosta vježbe. Ne očekujte da će se promjene dogoditi preko noći, poput čarolije. Svakodnevno morate obratiti pažnju kako razgovarate sa sobom, slušajte svoje izjave i izbacite „moram“ rečenice.

www.covermagazin.com

----: O :----

Jednostavnost prije svega

Ono što je u samom pristupu borbi protiv stresa najbolje je jednostavnost.

Antitistresni tretman u uredu potpuno je prilagođen klijentu. Odvija se u vrijeme kada to klijentu odgovara, u njegovom prostoru, vremenski i financijski je prihvatljiv, nema nelagode i daje odlične rezultate. Terapeut je osoba koja brine o svemu tako da se klijent može potpuno opustiti.

Antistresni tretman u uredu može se primijeniti i u Hrvatskoj. Zdravstvena ustanova Tibia iz Velike Gorice prva je ustanova u Hrvatskoj koja nudi usluge antistresnog tretmana. Djelatnici su završili zahtjevnu edukaciju u Touch-pro institutu u Londonu i certificirani su Touch-pro terapeuti. Prezen-tacija tretmana je besplatna.

Zbog današnjeg modernog načina života u kojem sve više vremena provodimo na poslu, u stalnoj borbi s radnim zadacima i vremenom i u stalnoj potjeri za onim materijalnim, stresa će biti sve više. Netolerantnost naših sugrađana u gradskim gužvama, velikim redovima i svakodnevnom ophođenju siguran su pokazatelj izloženosti stresu. Koliko puta smo bili nervozni, pretje-

rano umorni i rastreseni? Koliko puta nam

ulaskom na radno mjesto padne “mrak na oči”? Odmor na poslu provodimo uz stanku za kavu ili cigaretu. Zašto ne bismo probali nešto novo? Probajmo se riješiti stresa na sasvim drukčiji način. Američki menadžeri i informatičari iz tvrtke Apple Computers su za antistresni tretman rekli: “It is better than a coffe break.” (“Bolji je nego stanka za kavu.”).

Uistinu je bolji. Uvjerite se sami.

www.vasezdravlje.com

----: O :----

◄ strana 16

Alk. gl. 3 /2009 (165) str. 17-19

početna ►

IZDAVAČI / NAKLADNICI:

Adresa uredništva: Klinika za psihijatriju kliničke bolnice "Sestre molosrdnice". Vinogradska 29, 10000 ZAGREB, tel 01/378-77-54

web: http://www.hskla.hr, http://www.hskla.hr/ag/

Glavna i odgovorna urednica: Vesna Golik-Gruber, e-mail: vgolikgruber@yahoo.com

Zamjenik glavnog urednika:  Zoran Zoričić

Za Internet izdanje prilagodio:  Juraj Cesarec, e-mail: dusicaizvor@net.hr

Urednički odbor: D. Cesarec, Š. Bedeniković, S. Jelić, E. Kovačević, V. Majdek, K. Radat, D. Vodopivec, V. F. Augustič, Ž. Štimac, A. Jacoub

Vanjski suradnici: T. Bakula-Vlaisavljević, E. N. Gruber, S. Jurčević. S. Karlović, M. Pakasin,  R. Sanjković, M. Turk-Kuči, D. Wölfl, D. Vragović, M. Zec-Miović, Z. Žagi

Tehnicki urednik: Robert Gruber

Suradnja se ne honorira. Prilozi se ne vraćaju.

Izlazi mjesečno. Pretplata se uplaćuje na žiro račun 2340009-1100137559 poziv na broj 1222147, s naznakom

 "Zajednica KLA, za Alkoholoski glasnik".

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES