početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

poćetna HSKLA

početna ZBORNIK

početna UHVAĆENA DUGA

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

Kongresi i konferencije

 

 

Dostupni brojevi AlkGlas

Sadržaj dostupnih brojeva AlkGlas

 

 

 

◄ strana 16

Alk. gl. 4 /2007 (142) str. 17,18

strana 19 ►

STRUČNI PRILOG

Oporavak alkoholičara

Dr. Robert Torre

POMOĆ DRUGIMA NAJBOLJI JE OBLIK SAMOPOMOĆI

“Naši vlastiti životi i duhovno zdravlje u velikoj su opasnosti ukoliko ne pomažemo onima koji su još uvijek bolesni. Duh pružanja pomoći jednog ovisnika drugome je ono što održava Klubove liječenih alkoholičara u životu. Opstanak svakoga od nas ponaosob ovisi o snazi solidarnosti bratstva članova Klubova. Naša je odgovornost učiniti sve što možemo kako bi bratstvo liječenih alkoholičara nastavilo postojati, zbog nas, zbog alkoholičara koji još uvijek pate i zbog onih alkoholičara koji još nisu dovoljno duboko propali i koji stoga još ni ne pomišljaju da nam se pridruže.

Da bi apstinirao potreban ti je drugi alkoholičar, isto toliko koliko si i ti potreban njemu da bi održao vlastitu apstinenciju. No nažalost, mnogi od nas, nakon što su se ostavili alkohola, lakomisleno su se ostavili i alkoholičara, makar oni bili i alkoholičari-apstinenti. A kada bi se upoređivali s ostalim ovisnicima o alkoholu uvijek bi prije uočavali različitosti nego sličnosti s njima. To ih je navelo misliti kako njima da bi apstinirali ne trebaju nekakvi drugi alkoholičari, nekakvi Klubovi liječenih alkoholičara…i pijenje ih je ponovno povuklo k sebi.”

APSTINIRATI ZNAČI ŽIVJETI ŽIVOTOM KOJI NE PODRŽAVA PIJENJE

Alkoholičar koji se oporavlja mora životno doživotno paziti na sve prijeteće znakove i okolnosti koje bi mu mogle ugroziti apstinenciju i to, baš kao što to moraju činiti i drugi bolesnici od teških kroničnih bolesti, koje zahtijevaju poseban režim života, poput osoba oboljelih od šećerne bolesti, epilepsije ili teških srčanih bolesti.

Naivni su alkoholičari koji smisao liječenja i izlječenja svode na puko nepijenje i koji misle da je dovoljno prestati piti, a sve ostalo će onda kao samo od sebe nekako doći na svoje mjesto. Kako se upravo to ne događa bez dodatne aktivne promjene cijelog dosadašnjeg načina života, apstinencija umjesto da bude sredstvo za ciljeve, postaje sama sebi cilj.

Za izlječenje alkoholičara nije dovoljno tek da on ne pije, nego se treba osnažiti i preobraziti njegova osobnost, da bi se mogao nositi sa izazovima života a istodobno uživati u njemu. Nezadovoljni apstinent je izgledni recidivist.

Alkoholičar-apstinent mora uživati u životu, u protivnom će uživati u alkoholu. Život mu mora biti sadržajan, jer u protivnom će sadržajnost potražiti u alkoholu.

Nije teško prestati piti, jer to je tek jedna izolirana radnja, ali prestati živjeti život kojem je pijenje osovinska kost, istinski je teško a nerijetko čak i nemoguće. Dakle, prestati piti je lako, a oporaviti se je teško, ali nužno je oporaviti se da se ne bi ponovno pilo. A ljudi s problemom pijenja vladaju se kao i svi drugi ljudi: čine ono što je lakše (prestaju piti) a izbjegavaju ono što je teže (oporavljati se), i stoga je stopa povratka razornim obrascima pijenja visoka u osoba s problemom pijenja.

Po prestanku pijenja alkoholičar apstinent ulazi u proces žalovanja za alkoholom, žalovanja za jednom problematičnom ljubavi, koja je na početku obećavala ali ga je na kraju počela uništavati.

Ostaviti alkohol i pijenje zauvijek za sobom, živjeti s izvjesnošću činjenice da više nikada životno-doživotno neće piti u alkoholičara, ako je iole iskren prema sebi, otkočuje proces žalovanja za onom lijepom stranom pijenja koje se mora odreći radi definitivne prevlasti ružne strane ovisnosti o alkoholu. Ovisnost se može pojmiti kao pravi dugogodišnji ljubavni odnos koji alkoholičar mora prekinuti i odžalovati u interesu vlastitog boljitka, u suprotnom će ga taj odnos uništiti.

Alkoholičar-apstinent, ukoliko mu je do apstinencije, mora razotkriti načine na koje je alkohol njime mentalno zagospodario, načine na koje se on utkao u svjetonazornu optiku njegova rasključavanja stvarnosti, načine na koje mu je on polako postao “neophodan”. On mora prepoznati i opozvati krugove samozavaravanja svoje alkoholičarske samosvijesti: strukturu svijesti koja poriče činjenicu da je alkoholičar i koja ga uvjerava da ipak i dalje može piti. Alkoholičar mora shvatiti svoju bolest i direktnu vezu između prvog popijenog pića i svih ostalih, tada nužnih, konsekvenci njegove ovisnosti: propadanja na svim važnijim životnim osima.

Naime, pored bezmjerno mnogo toga lošeg, pijenje alkoholičarima pruža ugodu na koju su navikli i bez koje više ne mogu. Zbog toga im je imperativ doživotno definitivnog rastanka od alkohola temeljno bolan i obojen patnjom. Preteško im je u emotivnom smislu podnositi činjenicu koju su prihvatili na intelektualnoj ravni, a ta je da se ipak više nikada neće moći piti.

Ako je doživotna apstinencija jedini put oporavka za alkoholičare, onda mnogi od njih prije sebi neće priznati da su alkoholičari, nego da za sobom životno nepovrratno ostave pijenje. Jer ovisnost je bolest koja ti stalno govori kako nisi ovisan. Ta zagovaračka moć, u nju je ugrađena, štoviše, ona je njezin ključni dio. Na nesvjesnoj ravni alkoholičar ne želi živjeti trijezan: jer bol života mu je prevelika, a regresivna težnja ka ugodi pijenja prejaka. Radikalna iskrenost prema sebi jedini je protuotrov poricanju kao suštini ovisnosti.

Kad se novopridošli član na svom prvom sastanku pred apstinentima iz Kluba predstavi kao alkoholičar, to je možda njegovo prvo iskreno priznanje vlastite ovisnosti koje je izrekao nakon dugog niza godina prekomjerno pijenja, i još k tome pred sebi sličnim ljudima, pred alkoholičarima kao što je i on sam. Zato kada jedan alkoholičar pred drugim prizna istinu o pravoj prirodi svog pijenja, svoje bolesti, on kao osoba više ne može biti isti.

Izreka koja kaže: “Tko prizna pola mu se prašta” u još jačoj mjeri vrijedi za alkoholičara ako ovaj cijelim bićem iskreno prizna i doživotno u sebe utisne činjenicu da je alkoholičar. Tada su mali izgledi da će se ponovo vratiti pijenju i tada zaista možemo tvrditi da se onom, tko tako prizna, sve prašta. Ulazni korak u program oporavka Klubova liječenih alkoholičara, tvori priznanje apsolutne nemoći pred alkoholom, a taj korak boli kao što boli svaka velika istina.

Možda alkoholičar i nije odgovoran za nastanak bolesti ovisnosti, ali je svakako odgovoran za svoj oporavak. Upravo zato on na sebe preuzima odgovornost za svoj oporavak, odgovornost da ispuni ili propusti mogućnost da jednog dana živi slobodno. Apstinencija je svakako najvažnija stvar u alkoholičarevu životu. Odluka o apstinenciji najvažnija je odluka koju je alkoholičar životno donio, jer cijeli njegov budući život, i sve što ima u životu, ovisi o tome hoće li apstinirati ili neće. Zato, kad god ga spopadne poriv za pijenjem, mora mu biti više nego jasno da cijeli njegov daljnji život ovisi o ishodu odluke hoće li ili neće ponovo popiti.

DOKTRINA LIJEČENIH ALKOHOLIČARA

Doktrina oporavka liječenih alkoholičara temelji se na postavci da se alkoholičar ne može ostaviti alkohola ako ne postane bolji i dublji čovjek. Za alkoholičara nema srednjeg puta, nema životnih kompromisa i licemjerja. On je naprosto precrn da bi ga od puta propadanja moglo odvratiti prijanjanje uz životno sivilo. Želi li u sebi pregorjeti svoju poročnu strast koja mu tamniči svaku životnu suvislost, on mora propadati do samog srca ništavila da bi u radikalnom zaokretu prošao kroz vratnice oporavka koje su time i vrata dubljeg životnog smisla.

Izliječeni bolesnik je tek čovjek bez bolesti sa svim svojim od ranije prisutnim manama i vrlinama, dok izlječenjem alkoholičar postaje dublji, bolji i drugi puta rođeni čovjek. Ishodavanje puta oporavka vezano je prije uz emotivno nego uz intelektualno sazrijevanje alkoholičara, iako ono dovodi do uvida koji ga čini temeljno pametnijom, zrelijom, dubljom i boljom osobom.

Život zdravih duša je temeljno pravocrtan, dok alkoholičari spadaju u onu vrstu ljudi koji su prethodno morali propasti da bi se mogli uzvisiti i roditi u drugom životu. Alkoholičar je preduboko zahvatio iz čaše gorčine da bi ikada mogao zaboraviti njen okus, i zato se iskupljuje kroz sreću koja je uvijek dvoslojna i koja iskupljuje njome prevladanu nesreću. Alkoholičari koji su ishodali put oporavka dakako da su upoznali i ono Dobro koje je otupilo oštricu njihove tuge. Ali tuga se kao sporedni sadržaj sačuvala u srcu vjere kojom je prevladana.

Za čovjeka koji je, poput alkoholičara, kušao plod s drveta dobra i zla i krivo izabrao, nema više rajske sreće. Njegov oporavak je prije svega proces pokore i iskupljenja, a ne pukog vraćanja prirodnom zdravlju. Patnik je, kada je spašen, iskupljen nečim što mu se čini poput drugog rođenja, dubljom vrstom svjesnog postojanja od one kojom je živio prije. Vjera oporavljenog alkoholičara nije slijepa ni plitka, ni nezrela niti jednostavna. Ona u sebi uvijek uključuje gorčinu iskustva ovisnosti kroz koju je prošao i koja će uvijek bacati sjenu na sretni ishod njegovog oporavka.

Doktrini Klubova liječenih alkoholičara nije do inzistiranja na putu unutarnjeg preustroja tek iz puko svjetonazornih razloga. Liječeni alkoholičari vjeruju da ovisnost može biti pobijeđena samo iznutra, odnosno samo ako alkoholičar doživi iskustvo duhovne preobrazbe i nastavi živjeti životnim stilom koji ne podržava pijenje. U protivnom, ako je apstinencija tek površne naravi i ako se svodi na puko nepijenje, već prva životno-stresna situacija alkoholičara će ponovno izbaciti na put ovisnosti. Zato, ukoliko želi apstinirati, alkoholičar mora živjeti jedan radikalno iskren i pošten život, kako prema sebi, tako i prema drugima.

Klubovi alkoholičarima koji im se pridružuju prije nude jednu vrstu svjetonazora i iz njega konzekventno izveden stil života, nego metodu liječenja u klasičnom, medicinskom i tehničkom smislu te riječi. Jer oporavak alkoholičara nije toliko na usvajanje psiho- i socio-terapijskih vještina, koliko na zbiljski suživot u ljudskom

◄ strana 16

Alk. gl. 4 /2007 (142) str. 17,18

strana 19 ►

IZDAVAČI / NAKLADNICI:

Adresa uredništva: Klinika za psihijatriju kliničke bolnice "Sestre molosrdnice". Vinogradska 29, 10000 ZAGREB, tel 01/378-77-54

web: http://www.hskla.hr, http://www.hskla.hr/ag/

Glavna i odgovorna urednica: Vesna Golik-Gruber, e-mail: vgolikgruber@yahoo.com

Zamjenik glavnog urednika:  Zoran Zoričić

Za Internet izdanje prilagodio:  Juraj Cesarec, e-mail: dusicaizvor@net.hr

Urednički odbor: D. Cesarec, Š. Bedeniković, S. Jelić, E. Kovačević, V. Majdek, K. Radat, D. Vodopivec, V. F. Augustič, Ž. Štimac, A. Jacoub

Vanjski suradnici: T. Bakula-Vlaisavljević, E. N. Gruber, S. Jurčević. S. Karlović, M. Pakasin,  R. Sanjković, M. Turk-Kuči, D. Wölfl, D. Vragović, M. Zec-Miović, Z. Žagi

Tehnicki urednik: Robert Gruber

Suradnja se ne honorira. Prilozi se ne vraćaju.

Izlazi mjesečno. Pretplata se uplaćuje na žiro račun 2340009-1100137559 poziv na broj 1222147, s naznakom

 "Zajednica KLA, za Alkoholoski glasnik".

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES