ZBORNIK STRUČNIH RADOVA ALKOHOLOŠKOG GLASNIKA - PRIRUČNIK

UREDNICA Mr. sc. dr. Vesna Golik-Gruber

IZDAVAČI         Hrvatski savez klubova liječenih alkoholičara

                                 Zajednica klubova liječenih alkoholičara Zagreb

 

Zagreb, 2003.

 

 

 

ZBORNIK

predgovor
recenzije

Sadržaj:

POGLAVLJA
članci
indeks autora

 

POČETNE

STRANICE

Početna HSKLA

 

početna zbornik

 

početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

 

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

 
 

poćetna UHVAĆENA DUGA

Kongresi i konferencije

 

 

 

 

 

ULOGA I ZNAČENJE POEZIJE U TERAPIJI

Ljubica Uvodić Vranić, prof. psihologije*

Mi u Udruzi "Petkom u pet" stavljamo u središte naših interesa emocije!

Jer, onda kada smo loše,  riječ je o našim emocijama - osjećamo se loše.

Onda kad smo dobro opet se radi o emocijama -  osjećamo se dobro.  Imamo pozitivne emocije. Bez obzira na to je li riječ tek o trenutačnom stanju, neurozi ili čak o psihozi - riječ je o emocijama. Srž života su emocije.

Poezijom izražavamo emocije jezikom,  ritmom pjesme. Pišemo li pjesme, izražavamo svoje emocije i prenosimo te emocije na onoga tko ih čita, čuje, doživljava.

Poezija ne ide nasuprot znanju činjenica i definicija. Znanje ima svoje mjesto i važnost. Poezija ide uz to znanje činjenice i pravila. Ona omogućava svome tvorcu da očituje ono najvažnije što osjeća u svojoj duši i prenese dio svojeg intimnog doživljaja preko posrednika - jezika na drugu osobu. Izražavajući svoje emocije - osokoljujemo i inspiriramo drugoga  da i sam izrazi svoje emocije. Pjesnički. ili na koji drugi način, kako mu je dano, ali da omogući svojoj duši, da zatreperi na sebi svojstven način. Biti neraspoložen, biti u posebnom stanju, biti bolestan, to često znači biti

- nesvjestan svojih emocija

            - potisnuti svoje emocije

            - biti u sukobu sa svojim emocijama

- imati emocije koje ne odgovaraju onome što nas okružuje

- vući stare negativne emocije koje smo davno trebali proraditi.

2+2 je svačija zajednička svojina. Vlak je proizvod, prometalo, dio turističkog i robno-novčanog gospodarstva, a stih "Željeznicu guta već daljina…" je neponovljiv i jedinstven Matošev stih. Njegova emocija. I njegova poruku. Naš doživljaj toga stiha je razumijevanje te poruke i njeno obogaćivanje. Matoš je bio kreativan dok se izrazio stihom. I mi smo kreativni dok taj stih doživljavamo.

Poezija je očitovanje individualnosti, slobode, posebnosti. To je pojedinačni doživljaj. Funkcije koje smo pretočili u pjesme, psihološki rečeno, smo proradili. Takve emocije više nisu za nas potisnuti traumatski događaj ili potisnuto ushićenje, nego su obrada koja omogućava nošenje s emocijama.

Pjesničko izražavanje je ljekovito. Kao što postoji biblioterapija - liječenje čitanjem, tako se može govoriti i o poetičnoj terapiji kojom svladavamo poteškoće pjevajući o njima pjesme. Naše nas patnje mogu tući i ometati, možemo se stidjeti svojih muka i suza. Izražene stihom te iste muke postaju naša djela, koja nam omogućuju da se s tim mukama nosimo. Pa čak i ponosimo.

            "Ako nisam pjesnik ja sam barem patnik

            i katkad su mi drage moje rane

            jer svaki jecaj postat će zlatnik

            a moje suze dati će đerdane…" kaže Tin Ujević

Psihologija ima za svoj predmet proučavanje psihičkih procesa, kao što su: emocije, mišljenje, ponašanje, karakter… ili da to kažemo jednostavnije: psihički život pojedinca. Pri tome se misli na pravi život, tj. na ono što se zaista čovjeku događa.

Literatura se na drugoj strani bavi životom koji nije pravi, nego je od svog autora izmišljen. U engleskom jeziku riječ fiction (fikcija) još više to naglašava.

Može li onda literatura biti predmet psihologije? Može li se ono što mi čitamo o izmišljenim psihičkim procesima književnih likova i njihovih odnosa smatrati dijelom života? Jesu li Hamletove dileme dio razmišljanja njegova oca Shakespeara ili su one psihički proces čitatelja? Posvaja li i razumije li tek kritičar tu dilemu? Možda glumac, redatelj i teatrolog? Književni teoretičar? Možda svi oni?

Jesu li književni likovi, pjesničke slike simulacija života? Izvrstan, opširno opisan eksperiment? Možda je to: onaj kao, ili: što bi bilo, kad bi bilo, ili: zamislimo to ovako, pretpostavimo da, pokušajmo pogledati kako bi se ponašala neka djevojka (na primjer, Julija) ako bi joj neki mladić (na primjer, Romeo) rekao…

Poeziju pišemo i čitamo iz zabave, radi odmora, radi učenja… Ono što je s poezijom najljekovitije jest  katarza, pročišćenje koje proizlazi nakon snažnih emocija koje proživimo, potrošimo i iza njih se osjećamo oslobođenim.

Priče počinju: U davna vremena živjeli kralj i kraljica i imali tri sina..

Zar to zapravo ne znači: Ti i tvoja žena imate tri sina…

Ili: Kad bi ti i tvoja žena imali tri sina…

Uvijek je riječ o nama. Tuđi posebni doživljaj, ako je to iskrena autentična emocija, izaziva i kod nas iskrenu i autentičnu emociju. A proživjeti takvu emociju je ljekovito.

Razlozi radi kojih pišemo pa i čitamo poeziju mogu biti na svjesnom planu jedno, a ispod tih razloga može biti nešto drugo:"Bio jedan kralj pa imao ljepoticu kćer za udaju…"

U tome ima često nesvjesne identifikacije i emocionalnog uzbuđenja koje proizlazi iz toga što smo mi taj kralj, ta kćer ili potencijalni ženik. Taj kralj je daleko, iza sedam brda i sedam dolina, i mi se stoga bez straha možemo slobodno uživjeti. Da bismo mogli neopterećeno prosuđivati o sebi, prosuđujemo o drugima. Pri tome smo nesvjesni da naše angažiranje toliko emocija, da naše uživljavanje u priču, da to što plačemo i smijemo se s našim likovima, što za njih strepimo i što se njihovu uspjehu veselimo, zapravo znači za nas "vježbanje" života, ali i dio našeg života. I to trajniji i važniji od onog svakodnevnog.

"A sve lipo ča je bilo,

            ča je ludo srce snilo

U pismi se zbilo." pjeva Vjeran Zuppa.

Nakon tog "vježbanja" života, nakon jakog proživljavanja emocija, kao poslije ljubavnog čina, osjećamo se očišćeno, umireno. Takvo stanje burnog uživljavanja u kojemu smo potrošili dio svojih emocija, tuge, ljutnje, strahova, rezultira jednim osjećajem olakšanja, katarzom. Obogatili smo naše iskustvo, ne samo stječući neka znanja, nego prvenstveno uživljavajući se u sudbinu književnog lika. Prolazimo ispod mora i na vrh planine u prenesenom smislu. Proživljavamo njegove traume, izlazimo zajedno s njim iz poteškoća. Na što nas podsjeća ovaj opis rada s likom iz pjesme? Zar nisu isti razlozi koji nas vode u radu u grupi, gdje učimo o emocionalnim iskustvima drugih? Razgovor u grupi samo često nije toliko zgusnut, toliko jak doživljaj kao onaj u pjesmi.

Povijest govori o onome što se dogodilo, a poezija, što bi se moglo dogoditi. Tu nam je mogućnost dao autor, a na njegovu dodaje čitalac svojim viđenjem i svojom interpretacijom. Poezijom prorađujemo jedan dio svojih emocija koje drugačije nismo uspjeli proraditi. Poezijom uspijevamo dobiti nešto što se ni na jedan drugi način ne može dobiti.

"Prije mnogo i mnogo ljeta

u zaljevu što ga more sni

življaše djeva neznana svijetu

po imenu Annabel Lee." pjeva Edgar A. Poe

Takve ljubavi s ove naše strane mora nema, ali nas ta pjesma nadahnjuje da osjetimo svoju ljubav uzvišenijom.

Kao što točni, pravi krug postoji samo u geometriji, to jest u zamišljanju ili teoriji, tako se i samo vjerni Odisej vraća na svoju Itaku, Edip je s kopčom kojom je bila na Jokastinoj haljini probio svoje oči, Sherlock  Holmes ide u nove pobjede, a čitatelj je siguran u svojem naslonjaču, ali emocionalno uzbuđen.

Čitatelj suosjeća i uči proživljavajući.

Pjesme povezane s događajima koji imaju jaku emocionalnu pratnju, služe tomu da se ti događaji lakše integriraju i posvoje, da se njihovi stresni karakter lakše doživi. Katkad je stvarni, emocionalno nabijeni događaj bio potisnut i osoba ga nije mogla doživjeti i razumjeti o onome vremenu kad se taj događaj stvarno događao. Bio joj je preblizu i bio joj je prejak. Tek kasnije, uz neku pjesmu, svoju ili tuđu, ponovno ga je doživjela.

Fiksiranje uz neku neugodnu emociju može biti razbolijevajući trenutak koji je nužno proraditi da bi osoba mogla dalje funkcionirati. Poezija je tako čišćenje - katarza. Poezija može biti i sublimacija. Stvarnost koja nas okružuje možemo podnositi, možemo zanegirati i pobjeći u bolest ili možemo tu stvarnost preoblikovati, iskazati našu unutarnjost, naše želje pjesmom, koja je onda nova realnost, nepopravljiva, vječna. Poezija je ljekovit način da stvorimo novu stvarnost. Ona je onoliko ljekovita koliko smo u nju investirali emocija.

Kreativno nastojanje obogaćivanja vlastitog života dovelo je neke ljude do poezije. Višak emocija pretočili su u stihove. Ti su stihovi i njihovi i naši. Oni su ih podijelili s nama. Senzibilniji za ljepotu oko sebe i u sebi, žele je doživjeti i podcrtati i na još jedan način. Drhteći nad onim što im se događa, zaplaču, zajauknu ili se nasmiju i stihom.

Kao što, na primjer, zvijer koje se bojimo, možemo "ukrotiti" tako da je nacrtamo, tako se možemo osloboditi nekog straha pretočivši ga u pjesmu. U tuđu pjesmu. Ili u svoju.

Naš zaključak je: poezija je zdrav i ljekovit način izražavanja emocija, nošenja s emocijama i podnošenja emocija. Možemo se opiti vinom ili poezijom (Baudelaire).

Mi smo se odlučili za poeziju.

______________________

Udruga za unaprjeđivanje obiteljskog života "Petkom u pet", Zagreb, Tratinska 80/A; 091/ 5 202 311

 

                                STRUČNA UREDNICA: Mr. sc. dr. Vesna Golik - Gruber

RECENZENTI:    Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

                       Prim. dr. sc. Željko Marinić

 Korektura: Željko Štimac

 Za tisak pripremila: Mr. sc. dr. Ema Ničea Gruber

Tisak: Tiskara «Puljko»

Radovi koji su tiskani u ovom Zborniku, preuzeti su iz Alkohološkog glasnika u izvornom obliku.

 

 

 

 

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES