ZBORNIK STRUČNIH RADOVA ALKOHOLOŠKOG GLASNIKA - PRIRUČNIK

UREDNICA Mr. sc. dr. Vesna Golik-Gruber

IZDAVAČI         Hrvatski savez klubova liječenih alkoholičara

                                 Zajednica klubova liječenih alkoholičara Zagreb

 

Zagreb, 2003.

 

 

 

ZBORNIK

predgovor
recenzije

Sadržaj:

POGLAVLJA
članci
indeks autora

 

POČETNE

STRANICE

Početna HSKLA

 

početna zbornik

 

početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

 

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

 
 

poćetna UHVAĆENA DUGA

Kongresi i konferencije

 

 

 

 

 

LIJEČENI ALKOHOLIČARI - VOZAČI U CESTOVNOME PROMETU**

Dr. sc. dr. Marijan Bilban*

Da bismo ustanovili, koliko je među liječenim alkoholičarima vozača, koje su njihove osobine, koje su njihove navike u pijenju alkohola u vrijeme vožnje i kakav je bio njihov kritički osvrt na vožnju i u alkoholiziranu stanju, proveli smo u Psihijatrijskoj klinici Kliničkog bolničkog centra u Ljubljani i u klubovima liječenih alkoholičara diljem Slovenije anketu među liječenim alkoholičarima, koji su istodobno vozači u cestovnome prometu. Uzorak je brojao 116 muškaraca i 43 žene. Prije svega zanimalo nas je koje i kakve su razlike među spolovima.

Od ukupnoga broja liječenih alkoholičara obuhvaćenih ovom studijom nije bilo mlađih od 25 godina. U skupini muškaraca  najveći je broj bio dobni  od 45 do 54 godine, a  žene su bile od 35 do 44 godine.  Među spolovima u dobnoj strukturi nije bilo značajnih razlika. Muškarci su prosječno bili nešto stariji, u njihovoj je skupini  najmlađi ispitanik imao 25 godina, a najstariji 62 godine.

U oba je spola dvotrećinski dio sa srednjoškolskim obrazovanjem. U skupini muškaraca je veći broj bio s nižim obrazovanjem, ali i dio s najvišim obrazovanjem.

U skupini muškaraca je najveći broj radnika,  slijede zaposleni u uslužnim djelatnostima i umirovljenici, dok je u skupini žena najveći broj zaposlenih u uslužnim djelatnostima, a zatim slijede radnice.

Najveći je broj muškaraca bio s radnim stažem od 21 do 30 godina, a  žene su bile s radnim stažem između 11 do 20 godina. Prosječno je ispitivana skupina muškaraca imala nešto duži radni staž.

Glede trajanja alkoholizma, postojale su među spolovima statistički značajne razlike. U ispitivanih je muškaraca alkoholizam prije početka liječenja trajao mnogo duže, u prosjeku čak četiri godine duže (13:9 godina) nego u žena. Gotovo 60% anketiranih muškaraca navodi trajanje alkoholizma od 11 godina (žene 40%). Jedva 10% muškaraca navodi trajanje alkoholizma manje od 5 godina (žene gotovo 37%). U anketiranih je liječenje najčešće zahtijevao partner (28,6%), zatim slijedi liječenje radi zdravstvenih komplikacija (25%), te zbog zahtjeva radne organizacije (22,3%).

U muškaraca je uloga partnera, ali i rodbine, još važnija nego u žena, a u žena je najvažnija uloga radne organizacije. Međutim, u gotovo 30% slučajeva liječenje je započelo zbog dva, a nešto više od 5% slučajeva (udio je žena već) čak zbog tri navedena čimbenika.

Gotovo 60% anketiranih imalo je vozački ispit B kategorije (gotovo 96% žena). U muškaraca slijede kategorije A, C, F, E, D, dok samo 4,5% žena posjeduje dozvolu za A kategoriju.

Čak 30% anketiranih žena vozilo je povremeno i vrlo malo, a više od 30% do 5000 km godišnje. U muškaraca je  takovih bilo ukupno do 18%, a svi su ostali vozili samo više.

Više od trećine svih anketiranih (od toga čak 43% muškaraca i samo 7% žena) vozilo je pod utjecajem alkohola vrlo često. Oko 20% nije nikad vozilo pod utjecajem alkohola (od toga oko 13% muškaraca i čak 42% žena).

Gotovo 48% anketiranih nije bilo nikad uhvaćeno u vožnji pod utjecajem alkohola, od toga 32% muškaraca i čak 91% žena). Čak 11,2% muškaraca bilo je uhvaćeno četiri ili više puta.

76% osobe koje smo anketirali nisu napravile prometne prekršaje u vožnji pod utjecajem alkohola (muškarci u 68% i žene u čak gotovo 98%). Muškarci su čak u 8,6% slučajeva tri ili više puta skrivili cestovnu prometnu nesreću  vozeći pod utjecajem alkohola.

Gotovo 79% svih anketiranih nije bilo umiješano u cestovnu prometnu nesreću dok su bili alkoholizirani (i to nešto više od 73% muškaraca i čak 93% žena). Čak je nešto više od 11% muškaraca dva ili više puta sudjelovalo u cestovnoj prometnoj nesreći  u alkoholiziranom stanju, a čak 6% muškaraca je u alkoholiziranom stanju skrivilo dvije ili više prometnih nesreća.

U 52% slučajeva anketiranim osobama nije oduzeta vozačka dozvola zbog alkoholiziranosti (38% u muškaraca i 91% žena). Čak u 12% slučajeva vozačka je dozvola bila oduzeta dva puta (15,5% u muškaraca i samo 2,3%žena), a u 18% slučajeva tri ili više puta (isključivo muškarci).

80% anketiranih nakon oduzimanja vozačke dozvole nije (odn. ne bi) vozilo,  među njima  je  bilo samo 73% muškaraca i sve žene. 12,2% muškaraca je nakon oduzimanja vozačke dozvole vozilo, ali trijezno, a 14,8% je vozilo i pod utjecajem alkohola.

Gotovo 74% anketiranih smatra da mjere policije, zdravstva, sudova, itd. u slučaju alkoholiziranih sudionika cestovnog prometa nisu dovoljne (udio žena je nešto veći), a ostalih 26% smatra da su mjere potpuno zadovoljavajuće.

Čak u 54% slučajeva su anketirane osobe upozorile na premale kazne, zatim slijede primjedbe na slabu kontrolu, odnosno na malen broj kontrola (17%) i nedosljednost policije (16%), (žene su i same mišljenja da ih policija ne uzima ozbiljno i da ih ne testira, pa i ako ustanovi pripitost), te na preveliku dostupnost alkohola (8,5%). Na ostale nedostatke (nepravilni oblici liječenja u 3,5%,  preniska  prosvjećenost u 2,5%, neučinkovitosti javnih medija u 2,5%, nedovoljna selekcija zdravstvenih pregleda u 2,5%, te slab i skup javni prijevoz u 1,7 %) anketirani su upozorili u manjem broju.

 U Sloveniji  omjer broja žena i muškaraca u liječenju alkoholizma iznosi 1:5, u cestovno-prometnim nezgoda isto tako, a u nezgodama s alkoholom čak 1:50. Vozačice, koje smo obrađivali u našoj anketi, bile su nešto mlađe, s kraćim radnim stažem i znatno kraćim alkoholičarskim stažem.

U zahtjevu za liječenje, kod žena je važnija  uloga radne organizacije. Većina je žena  imala vozački ispit samo za B kategoriju. Vozile su puno manje nego muškarci, a osobito manje u alkoholiziranom stanju. Čak 74% anketiranih smatra da mjere policije, zdravstva, sudova, itd. u slučaju alkoholiziranih sudionika cestovnog prometa nisu dovoljne.

__________________________________________________________________________

*  Marjan Bilban, Asis. Dr. sc., dr. med., spec. medicine dela,  prometa in športa,  Zavod Republike Slovenije za  varstvo pri delu, Ljubljana, Bohoričeva 22a

**Ova je anketa dio Disertacije autora, koja je obranjena 3. lipnja 1996. kod  doc. dr. Slavka  Sakomana u  Klinici za psihijatriju, alkoholizam i druge ovisnosti, Kliničke bolnice “Sestre milosrdnice” u Zagrebu.

 

                                STRUČNA UREDNICA: Mr. sc. dr. Vesna Golik - Gruber

RECENZENTI:    Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

                       Prim. dr. sc. Željko Marinić

 Korektura: Željko Štimac

 Za tisak pripremila: Mr. sc. dr. Ema Ničea Gruber

Tisak: Tiskara «Puljko»

Radovi koji su tiskani u ovom Zborniku, preuzeti su iz Alkohološkog glasnika u izvornom obliku.

 

 

 

 

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES