ZBORNIK STRUČNIH RADOVA ALKOHOLOŠKOG GLASNIKA - PRIRUČNIK

UREDNICA Mr. sc. dr. Vesna Golik-Gruber

IZDAVAČI         Hrvatski savez klubova liječenih alkoholičara

                                 Zajednica klubova liječenih alkoholičara Zagreb

 

Zagreb, 2003.

 

 

 

ZBORNIK

predgovor
recenzije

Sadržaj:

POGLAVLJA
članci
indeks autora

 

POČETNE

STRANICE

Početna HSKLA

 

početna zbornik

 

početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

 

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

 
 

poćetna UHVAĆENA DUGA

Kongresi i konferencije

 

 

 

 

 

ALKOHOL I PROMET

“AKO VOZIŠ – NE PIJ”

(Stručno stajalište – odgovor na niz napisa u novinama)

Prim.dr.sc. Darko Breitenfeld

Zašto smo tako strogi u tom pogledu? Zašto ne bismo malo razgalili dušu u društvu i vratili se bezbrižno vlastitim automobilom, jasno "pažljivo" vozeći natrag kući. Zato, što ne vozi više samo jedna konjska sila pijanog seljaka kući gotovo automatski i zaustavi se nakon seoske birtije u vlastitom "pijanom" dvorištu -pred stajom, već je u pitanju oko 100 konjskih snaga, koje u gotovo trijeznom stanju od samo 0,5 promila alkohola u krvi duže koče oko 10 metara -taman toliko da takav vozač u automobilu pregazi pješaka, ili udari u drugo vozilo, ili sleti s ceste u zavoju.

Što se zapravo događa u vozača kad on osjeća da je gotovo trijezan, popije katkada i samo jedno piće, a ipak je nesposoban za vožnju? Naime, već nakon nekoliko sekunda, dosta alkohola iz usne šupljine prelazi u krv , a većina alkohola se iz crijeva upije u krv za 30 do 60 minuta i odmah djeluje na naš živčani sustav i tako na naše vozačke sposobnosti. Stvar je možda još gora u razdoblju triježnjenja. Ako smo prošlu noć malo više popili i bili baš dobre volje (znači pijani -oko 2 promila alkohola u krvi), ako smo uopće živi došli automobilom kući (tj. nije nas vozila trijezna supruga), tada ćemo ujutro, osjećajući se nešto mamurno, ali "trijezno", imati još uvijek iznad 0,5 promila alkohola u krvi i ako zbog loših refleksa i nepažnjom prouzročimo neku prometnu nezgodu i testiraju nas na alkohol, bit ćemo iznenađeni visokom razinom alkohola u krvi, a još više ćemo biti iznenađeni posljedičnim sudskim postupkom, koji je sve stroži prema vozačima. Znači nakon jednog pića, ako smo ga naglo, natašte popili, i to žesticu, ili "pjenušac", ako smo mladi, ženskoga spola, sa želučanim i drugim probavnim smetnjama, slabije građe, kondicije ili podnošljivosti alkohola, onda ćemo tada već s 0,5 promila alkohola u krvi biti hrabriji, nepažljiviji, katkada i pospaniji, veseliji, bezbrižniji, ali i površniji pri procjeni naših sposobnosti za vožnju i uvjete na cesti. Imat ćemo suženo vidno polje i manje vidjeti što se oko nas događa, katkada i dvostruko vidjeti, neusklađenih pokreta, biti tromiji, sporiji (uz zaplitanje jezika), glasni, grublji i nagliji u pokretima, teže ćemo procijeniti udaljenost na cesti koja će nam se činiti širom nego što jest, slabije ćemo podnijeti zasljepljenja od vozila koje nam dolazi ususret, izgledat ćemo zacrvenjeno, staklasta pogleda, bit ćemo sporijih refleksa itd. Osnovno je načelo da se ne pije prije vožnje, jer čim smo dobre volje ( a zato smo pili), nismo sposobni za vožnju. A koliko je takvih vozača u jutarnjim satima Nove godine na cesti?

Zato, već pri polasku na "veselicu", treba odrediti onoga koji će ostati tamo potpuno trijezan i cijelo pijano društvo voziti kući (iako i suvozač mora biti trijezan). Ne smijemo druge vozače poticati na alkohol, niti ih pustiti da voze. Treba koristiti, ako smo više popili, javni prijevoz ili odspavati osam, a često i više sati na mjestu opijanja. Dakle, alkohol i promet su, na žalost, povezani samo u lošem smislu. Ako je u nas mjera dopuštene “opitosti”tijekom vožnje, za amatere 0,5 promila, a to znači do jednog pića, što je zapravo jedno piće postupno popijeno svaka tri sata, to nikako nije dovoljno za osjećaj dobre volje (euforija bez tjeskobe), što je zapravo jedini razlog za pijenje u većine ljudi. Jasno, svoje pijenje ljudi opravdavaju tvrdeći da piju zbog masne hrane, a po najnovijem, da bi povećali "srčanu" dugovječnost, što oboje u najvećem broju slučajeva ne odgovara stvarnosti. Podsjetimo se da smo za vrijeme nečijeg višesatnog, primjerice, rođendanskog slavlja viđali većinu ljudi da popiju tri i više pića. Takvi bi kasnije sjedali za upravljač svoga vozila i vozili svoju obitelji kući praktički "pod čokom".Kad bi ih zaustavila policija, morali bi puhati "u balon" koji bi pozelenio, jer bi imali iznad 0,5 promila alkohola u krvi. To je jedan od dokaza da je suvremeno društveno pijenje alkohola zapravo prekomjerno. To je i jasno, jer je alkohol, kao i cigarete i kava, psihoaktivna tvar (koja omogućuje na početku užitak s kasnijim lošim posljedicama). S obzirom na viša osobna primanja ljudi, a i zbog industrijske proizvodnje alkoholnih pića u ovom su stoljeću, na žalost, izrazito pojeftinila. Stoga je u zadnjih pedesetak godina u cijeloj Europi povećana potrošnja alkohola za tri, odnosno za trideset puta. Europa se zapravo ujedinila ne politički i ne na euru, već se ujednačila po sličnoj, vrlo visokoj alkoholnoj potrošnji svih vrsta alkoholnih pića. Sada je to ponajviše pivo, koje je svojom niskom cijenom "zapjenilo" sve zemlje i postaje osnovnim proizvodom koji stvara alkoholne probleme. Naime, ne pije se poglavito radi okusa i žeđi ili radi masne hrane, već radi željene promjene svijesti raspoloženja. Svijet, napose Europa, tomu su doskočili stvarajući zakonske granice dopuštene količine alkohola u krvi. Iako je veći broj europskih zemalja imao kao granicu 0,8 promila, morali su se tijekom "europeizacije" ujednačiti na 0,5 promila. Neke su zemlje zasada smjele zadržati i svoje oštrije kriterije, poput Švedske i Poljske, na 0,2 promila, a smatra se, prema svjetskim znanstvenim istraživanjima, da postoji težnja za daljnjim smanjivanjem dozvoljene razine od 0,5 promila. Problem je što se takvi zakoni posvuda nedovoljno često primjenjuju, a napose u tzv ."rezidencijalnim" područjima svih europskih zemalja, tj. gdje voze bogati ili utjecajni vozači.

Poseban problem posvuda su mladi vozači. Naime, u SAD-u su najčešći uzroci umiranja -od šesnaeste godine nadalje (kad se stječu vozačke dozvole) do četrdesete i više godina (u kojem razdoblju se nema inače od čega umirati) -alkoholom prouzročene prometne nesreće sa smrtnim ishodom. Samo su teža kriminalna djela i do 80 posto slučajeva učinjena pod djelovanjem alkohola kao sredstva koje u lošem smislu potiče nasilne «ljudske težnje» – porive. Oko polovice alkoholom prouzročenih smrtonosnih nesreća u prometu skrive mladi do 24. ili 29. godine, a osobito su opasni vozači početnici do 21. godine. Zato je u većini saveznih država SAD-a na snazi zabrana ne samo prodaje, već i usluživanja i javnog pijenja alkoholnih pića mlađima od 21. godine. No, do tog razdoblja im alkohol u krvi mora biti 0,0 promila, što bi i u nas trebalo uvesti.

Europsko se zakonodavstvo u tom smislu prilagodilo na ovaj način: odredilo je da u vozača početnika, a to su najčešće oni iznad 18 godina, u prve tri godine vožnje alkohol u krvi praktički mora biti također na nuli (0,1 promil, znači gotovo ništa). Takvom su se odredbom u tim zemljama poglavito u susjednoj Sloveniji i u Austriji - za polovicu (30-100 posto) smanjile prometne nesreće sa smrtnim ishodom, posebno mladih vozača. U usporedbi sa srednjom Europom i zapadnim zemljama, naša je zemlja na čelu po učestalosti alkoholom uzrokovanih prometnih nesreća sa smrtnim ishodom. Taj uvjet od tri godine potpune trijeznosti u prometu uk1jučuje nečinjenje u tom razdoblju ozbiljnijeg prometnog prekršaja, uz zadovoljavajuće dodatne provjere. Slična pravila se, osim u SAD-u, uvode i u Japanu i u Ukrajini te drugdje.

  

U nas je nedavno izneseno da je udio mladih vozača do 24. godine oko 10 posto, a njihov je udio u izazivanju smrtonosnih prometnih nesreća 25 posto (Večemji list, 2. veljače 1999.). Neki predlažu da mladi smiju u nekim godinama voziti samo u pratnji starijih i iskusnijih vozača. Na žalost, u različitim preporukama za vozače, koji se iz inozemnih časopisa doslovce prenose u naše novine, nalazi se napomena o broju dopuštenih pića u prometu. To ne odgovara našoj stvarnosti, odnosno treba preporučiti dvostruko manji broj pića.

Prema tome, o svim preporukama mora se dobro promisliti i donositi one najbolje, u dogovoru s mjerodavnim stručno­zdravstvenim alkohološkim ustanovama, kao što su: Referentni centar za alkoholizam i drugih ovisnosti

Ministarstva zdravstva Republike Hrvatske, te Klinika za psihijatriju Kliničke bolnice "Sestre milosrdnice" Vinogradska c. 29. u Zagrebu. U protivnom će se dogoditi da naglo popijena "dopuštena" dva piva (u nas od pola litre) dovedu do porasta koncentracije alkohola u krvi ne na manje od 0,5 promila već na gotovo 1.0 promil. Ako se pri tome i dogodi prometna nesreća s težim posljedicama, tko će odsjediti u zatvoru i biti zbog toga kriv? Hoće li to biti onaj koji je tako pio po preporuci određenih novinara, ili će to biti sami savjetodavci ?

Da bi se sve to spriječilo, prometni bi nadzor , poglavito nad mladim vozačima, trebao biti mnogo češći, jer su njihova opijanja (tzv .američki "binge drinking") i vožnja u tom stanju, osobito pri koncentraciji alkohola u krvi od 0,5 do 2,0 promila, opasna i smrtonosna (i do 100 puta češće no u trijeznom stanju).

Sponzoriranje i reklamiranje piva ne bi smjelo promicati zdravlje i snagu. Promidžba bi trebala financirati i suprotne protualkoholne poruke, neposredno nakon onih alkoholnih televizijskih spotova.

Osim natpisa: Ako piješ, ne vozi (još bolje: Ako voziš, ne pij!), treba savjetovati (Poput kampanje u SAD-u), da barem vozač i suvozač u autu nakon veselica budu potpuno trijezni, ako su već ostali pijani. U SAD-u su vrlo snažne udruge " Roditelji protiv pijane vožnje” koje obuhvaćaju roditelje žrtava mogućih opasnosti i one često vrlo emocionalno snažno i uspješno djeluju u javnosti.

Preventivno djeluju i u nas održane akcije "Mandarina party" u "The Bestu" , "Trčanjem protiv PAD-a: pušenja, alkohola i droge" , "Trijezni tramvaj zvan čežnja" za Valentinovo itd.

Vozače, posebno mlade, zatečene u pripitoj vožnji, naročito u težim i učestalim slučajevima, trebalo bi novčano kazniti i uključiti ih u alkohološki, stručno vođen odgojno-obrazovni, po potrebi i terapijski program. Povjerenstva za pregled vozača bi trebala biti jedinstvena u kriterijima pristupa, uz niz prijedloga. Policijske kontrole bi trebale biti češće, pogotovo vikendom pred diskotekama. Shvatimo da su stradanje mladih u prometu zbog alkohola i obiteljske patnje izazvane pijenjem alkoholnih pića, jednako tako ozbiljni kao i prerana smrt alkoholičara, oko pedesete godine, od ciroze jetre, delirija, upale ili raka pluća, od bolesti srca i krvnih žila. u prilogu na sljedećoj stranici ovog broja Alkohološkog glasnika, u stručnom radu prim.dr. sc. Duška Matasa, saznat ćete o vrlo opsežnom istraživanju o psihijatrijskim kontraindikacijama za vozače motornih vozila, koje je provedeno prije Domovinskoga rata. Sadašnje stanje u vezi sa zlouporabom psihoaktivnih tvari još je teže zbog porasta pijenja alkoholnih pića, te uzimanja ilegalnih droga, uz posttraumatski stresni poremećaj (PTSP) ugroženih osoba u ratnom i poslijeratnom razdoblju.

____________________________________________________________________

* Klinika za psihijatriju, Klinička bolnica "Sestre milosrdnice

 

                                STRUČNA UREDNICA: Mr. sc. dr. Vesna Golik - Gruber

RECENZENTI:    Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

                       Prim. dr. sc. Željko Marinić

 Korektura: Željko Štimac

 Za tisak pripremila: Mr. sc. dr. Ema Ničea Gruber

Tisak: Tiskara «Puljko»

Radovi koji su tiskani u ovom Zborniku, preuzeti su iz Alkohološkog glasnika u izvornom obliku.

 

 

 

 

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES