ZBORNIK STRUČNIH RADOVA ALKOHOLOŠKOG GLASNIKA - PRIRUČNIK

UREDNICA Mr. sc. dr. Vesna Golik-Gruber

IZDAVAČI         Hrvatski savez klubova liječenih alkoholičara

                                 Zajednica klubova liječenih alkoholičara Zagreb

 

Zagreb, 2003.

 

 

 

ZBORNIK

predgovor
recenzije

Sadržaj:

POGLAVLJA
članci
indeks autora

 

POČETNE

STRANICE

Početna HSKLA

 

početna zbornik

 

početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

 

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

 
 

poćetna UHVAĆENA DUGA

Kongresi i konferencije

 

 

 

 

 

DUHOVNA POMOĆ I OVISNOSTI

"Centar za duhovnu pomoć" registriran je u društvu već punih sedam godina, no kako smo prije toga radili neregistrirano unutar crkvenih prostora, naše iskustvo je duže od dvanaest godina. Iako ovisnosti nisu isključivo naša  djelatnost, postignuti rezultati daju nam za pravo da ustvrdimo da je ovisnost moguće liječiti i duhovnim metodama.

Naime, u teološkoj znanosti čovjek se shvaća kao jedinstvena i nedjeljiva cjelina tijela, duše i duha. Duh je životni dah koji Bog u trenutku začeća udahnjuje u čovjeka i po njemu se čovjek razlikuje od biljaka i životinja. Život se ne može proizvesti u laboratoriju, ni znanstvenim metodama. Život nemamo u svojim rukama, njime ne raspolažemo, nego ovisimo o autoru svijeta, stvoritelju prirode i čovjeka.

Svaki pojedinac, time i čovječanstvo, a onda i životni  put svakoga od nas, cjelina je tjelesnih, psihičkih i duhovnih sastojnica. Zanemari li se i jedna, ravnoteža života bit će narušena. No, već i zahvaćenošću jednog od ta tri područja nastaje bolest. Kako se tijelo, psiha i duh neprestano prožimaju, nemoguće je biti bolestan na jednom od njih, a bez znakova na ostala dva. Dok se somatske i psihičke bolesti liječe u različitim granama somatske medicine i psihijatriji, duhovne su bolesti i njihovo djelovanje na "tijelo" i psihu zapostavljene, a u materijalističkom svjetonazoru čak negirane.

Međutim, kršćanski teološki gledano duh je čovjekova osobnost, njegova etičnost i moralnost, te njegova sloboda. U duhu se odlučujemo za sebe ili protiv sebe, za čovjeka ili protiv njega. Liječiti nečiji duh znači spojiti ga s izvorom života i tako mu omogućiti komunikaciju s Bogom, ljudima, prirodom i samim sobom.

Duhovne bolesti nastaju tamo gdje čovjek doživljava besmisao, gdje je krepost postala porokom, humanost se pretvorila u nehumanost i gdje je sloboda postala ovisnošću. Pružiti duhovnu pomoć znači osloboditi od krivice, liječiti moralne i duhovne rane i bolesti, te osloboditi od ovisnosti. U praksi to pak znači: čovjeku koji mrzi omogućiti da ljubi, žalosnog učiniti radosnim, nemirnog mirnim, škrtog velikodušnim, zločestog dobrim, nevjernog vjernim, agresivnog blagim, nerazboritog razboritim, čovjeku u beznađu, bezumlju i strahu omogućiti do nade, razumnosti i hrabrosti, ovisniku o alkoholu, drogi, cigaretama, tabletama, kocki, psovki, seksu, ljudima, spiritizmu, magiji i sektama omogućiti da se slobodno odnosi prema ovisnostima.

Stvoritelj nam je dao slobodu. Ovisnost zaboravlja, što znači da sprječava čovjeka da bude slobodan. A jedino slobodno biće može pravo odlučivati. Zato smatramo da je u duhovnom području moguće etiološki liječiti ovisnosti. Vjera je povjerenje u osobu koja nam prenosi neku informaciju ili pruža snagu za slobodu. Na vjeri se temelji 90% našeg života. Vjerujemo kad uvečer liježemo da ćemo se ujutro probuditi, vjerujemo kad jedemo u restoranu da nas nitko neće otrovati, vjerujemo učiteljima i profesorima, vjerujemo roditeljima, prijateljima i autoru svijeta - Bogu. Iz vjere Crkve i našeg vjerskog iskustva doznajemo da je Isus ne samo čovjek, nego i Bog, te nam stoga može dati informacije koje ni jedna ljudska instancija, bilo filozofska, znanstvena ili religijska, ne može. On može liječiti duh i njegove bolesti, jer je autor toga duha i ima snagu protiv njegovih bolesti.. Poučio nas je da molitvom možemo komunicirati sa svojim Stvoriteljem. Tako molitva ima iznimno značenje u duhovnoj terapiji. Molitva je "prostor" u kojem susrećemo Boga i komuniciramo s njime i koji tada na nas može osobito djelovati i obnoviti u duhu ovisno, bolesno i razoreno. Imamo iskustvo, da moliti znači dopustiti Bogu da nas mijenja. Metoda kojom se služimo pri terapijskim postupcima u Centru naziva se HAGIOTERAPIJA (liječenje Svetim).

Do nje je dugogodišnjim studijem i radom došao utemeljitelj Centra prof. dr. Tomislav Ivančić, svećenik i profesor na Katoličkom  bogoslovnom fakultetu u Zagrebu. Cilj takvog pružanja duhovne pomoći jest: duhovno zdrav pojedinac – duhovno zdrava obitelj – duhovno zdravo društvo, pa je važno i u preventivi. Time se upotpunjava liječenje čovjeka, jer se pokazalo da samo somatsko i psihičko liječenje nije dostatno. No duhovna pomoć nije alternativa, nego je autonomna i kompetentna za duhovno područje i dio je pastoralnog rada Crkve.

Što dovodi do ovisnosti?

Mi sami, ili drugi ljudi, ne možemo svjesno prepoznati sva područja svoga bića. Ne možemo razumjeti ni sve utjecaje na svoj život, niti ih u njihovoj složenosti obuhvatiti. Ovo osobito vrijedi za faze našeg djetinjstva, odrastanja, ali i kod duševnih rana i štetnih utjecaja kojih često nismo ni svjesni. S druge strane, postoji i nasljedni čimbenik, te okolina u kojoj živimo. To i još mnogo toga drugoga može prouzročiti bolest duha.

Kad govorimo o ovisniku, onda mislimo na čovjeka koji se u svojoj nutrini, u duhu, osjeća nesigurnim. Ta nesigurnost može biti posljedica duhovnih rana zadobivenih kroz život, ali isto tako može postojati sklonost duhovno naslijeđenoj ovisnosti od predaka.

Individualna terapija, kakva se provodi u Centru, usmjerena je na oslobađanje od grižnje savjesti i liječenje duhovnih rana, npr. pretrpljene teške uvrede, odbačenost i napuštenost, pretrpljene nepravde, rana koje su posljedice manjka nježnosti i zaštićenosti, nepravednog kažnjavanja rastave roditeljskog braka, rođenja izvan braka, životnih neuspjeha, bračne nevjernosti, gubitka drage osobe, itd.

Osim oslobađanja od ovisnosti individualnim terapijama, indikativni rezultati javili su se i na seminarima, poznatih pod imenom "Katolički seminar MIR". Naime, tijekom tih seminara u nekoliko je navrata ozdravilo čak po nekoliko dugogodišnjih ovisnika o heroinu. Kad kažem "ozdravilo", pod tim mislim da su postali potpuno slobodni od droge i ne može ih se (kao ni one izliječene individualnim terapijama) nipošto nazvati apstinentima. Rezultate pratimo već niz godina i ustanovljujemo da nije došlo do recidiva. Ti mladi ljudi potpuno su se promijenili i sada su oni ti koji pomažu drugim ovisnicima da se oslobode.

Želja nam je da i dalje radeći u Centru i održavajući duhovne seminare, pomažemo društvu u borbi protiv ovisnosti, ali isto tako da i znanstveno obrađujemo i publiciramo podatke pružanja duhovne pomoći kako bi se uklonile predrasude o duhovnom području čovjekove osobnosti, te omogućilo liječenje i dosad neizlječivih bolesti, ne samo na duhovnom nego i na somatskom i psihičkom području.

Mr.sc.dr. Marina Marinović,

Centar za duhovnu pomoć, Zagreb, Kaptol 13,   tel/fax: 01/ 4 559 559

 

                                STRUČNA UREDNICA: Mr. sc. dr. Vesna Golik - Gruber

RECENZENTI:    Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

                       Prim. dr. sc. Željko Marinić

 Korektura: Željko Štimac

 Za tisak pripremila: Mr. sc. dr. Ema Ničea Gruber

Tisak: Tiskara «Puljko»

Radovi koji su tiskani u ovom Zborniku, preuzeti su iz Alkohološkog glasnika u izvornom obliku.

 

 

 

 

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES