ZBORNIK STRUČNIH RADOVA ALKOHOLOŠKOG GLASNIKA - PRIRUČNIK

UREDNICA Mr. sc. dr. Vesna Golik-Gruber

IZDAVAČI         Hrvatski savez klubova liječenih alkoholičara

                                 Zajednica klubova liječenih alkoholičara Zagreb

 

Zagreb, 2003.

 

 

 

ZBORNIK

predgovor
recenzije

Sadržaj:

POGLAVLJA
članci
indeks autora

 

POČETNE

STRANICE

Početna HSKLA

 

početna zbornik

 

početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

 

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

 
 

poćetna UHVAĆENA DUGA

Kongresi i konferencije

 

 

 

 

 

ODNOS ŽIDOVSTVA PREMA PIJENJU VINA I DRUGIH ALKOHOLNIH PIĆA

U svijesti svakoga Židova trajno je nazočna spoznaja o nekontroliranome i društveno nepoželjnome ponašanju prvoga čovjeka koji se opio vinom, Noaha, te zastrašujući grijeh nesvjesnoga incesta nećaka židovskoga praoca Abrahama, Lota, koji je u opijenosti vinom, premda zapravo nevin za grijeh, začeo djecu sa svojim kćerima. Noah se nakon buđenja iz opijenosti morao pomiriti sa zauvijek razrušenom idilom obiteljskoga života, a Lot s gubitkom mjesta medu židovskim praocima.

Brojni midraši (pripovjedna tumačenja biblijskih likova i događaja) obrađuju motive opijenosti alkoholnim pićem, a talmudski propisi neupitno takvo stanje određuju kao obredno nečisto. U Mojsijevu petoknjižju navedeno je da Bog može svećenika kazniti smrću ako pristupi hramskome oltaru pod utjecajem alkohola. Ako bi sudac bio pod utjecajem alkohola, ne bi mu bilo dopušteno sjediti u sudištu. Osoba ne smije moliti pod utjecajem alkohola, a ako to čini, molitva ne vrijedi, te je poput molitve idolima a ne Bogu. No ipak je svaki svjetovni posao, učinjen uz utjecaj alkohola, pravno valjan, a osoba pod utjecajem alkohola (ako ga je uzela svjesno) odgovorna je za počinjeno kazneno djelo ili grijeh. Židovstvo je duboko svjesno opijajuće moći vina i puno opomena o tome.

Pa ipak, u židovstvu se vino poštuje kao jedna od - uz maslinovo ulje - najvažnijih tekućina i najvažnije (proizvedeno) piće. Vino i kruh blagoslivljaju se u okviru obveznoga subotnjeg obreda te prigodom nastupanja i trajanja više blagdana tijekom godišnjega ciklusa, prigodom obrezivanja novorođenoga dječaka i prigodom vjenčanja. Dapače, uz neke je blagdane obvezna količina vina dosta velika (oko šest decilitara u četiri obroka, tijekom obreda koji traje nekoliko sati i uz koji se uzima dosta hrane). I, dakako, tu je blagdan Purim, koji slavi izbavljenje iz smrtne opasnosti što je zaprijetila cijelomu židovskomu narodu još u doba njihova boravka u Perzijskome carstvu. Uz ovaj blagdan pobožni bi se Židovi trebali napiti (!!!) pijući mnogo alkoholnih pića, ne samo vina već i drugih. Stvarni je izvor običaja u poganskim obredima tjeranja zime i očekivanja proljeća (Purim pada u veljači/ožujku). No, u praksi se danas i veoma pobožni, osim takozvanih Hasida prepoznatljivih po crnoj starinskoj odjeći, šeširima i velikim bradama - tek više ili manje dotaknu alkoholnoga pića a raspoloženje purimske proslave stvara se drugim načinima.

Uz uzimanje vina u najsvetijim prigodama, uz purimski običaj napijanja, kako to da je židovstvo uspjelo sve donedavna imati stopu alkoholizma veoma blizu nule? Odgovor je jednostavan. Židovstvo je sustav visokokontroliranih društvenih ponašanja i odnosa, velike discipline u privatnome i društvenome životu, te velikoga poštovanja prema svetim stvarima. Takav sustav pojedincu nameće društveno zajedništvo pa i nadzor. Ovo je u vrijeme prije emancipacije Židova i njihove akulturacije u euroameričku kulturu dostajalo za uspješan nadzor nad alkoholizmom. Dakako, uz akulturaciju ušla je i u krug židovskoga naroda sloboda pojedinca da više odlučuje o svome životu, noseći svoje prednosti i mane. Židovi počinju piti pivo i žestoka pića, te piti alkohol i u društvenim prigodama, dok je do tada uzimanje alkohola bilo ograničeno na sudjelovanje u vjerskome obredu i strogo nadzirano, a dopušteno pijanstvo ograničeno na dan purimskoga blagdana. Tako i danas više asimi1irane židovske zajednice imaju više problema s alkoholizmom svojim pripadnika, dok ortodoksne zajednice gotovo nemaju toga problema. 

Julija Koš,

voditeljica knjižnice Židovske općine Zagreb

 

                                STRUČNA UREDNICA: Mr. sc. dr. Vesna Golik - Gruber

RECENZENTI:    Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

                       Prim. dr. sc. Željko Marinić

 Korektura: Željko Štimac

 Za tisak pripremila: Mr. sc. dr. Ema Ničea Gruber

Tisak: Tiskara «Puljko»

Radovi koji su tiskani u ovom Zborniku, preuzeti su iz Alkohološkog glasnika u izvornom obliku.

 

 

 

 

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES